NYHETER

Flott bru i fantastisk naturlandskap: Eiksundbrua kjøreklar i mai

Kjell Herskedal
3. mars 2005 - 14:57

Men Reinertsen Anlegg har holdt tempoet oppe, og prosjektleder i Statens vegvesen, Oddbjørn Pladsen opplyser til Våre Veger at det ligger an til overlevering av brua noe før tida. Trolig vil det skje i forbindelse med Eiksundkonferansen i slutten av mai. Der blir både samferdselsministeren, formannen i samferdselskomiteen, regionvegsjefen og mange andre som trekker i trådene i norsk veg-, bru- og tunnelbygging til stede.

Pladsen sier at Eiksundtunnelen ligger 60 meter etter skjema per månedsskiftet februar/mars. Årsaken er mer dårlig fjell enn beregnet. Han mener forsinkelsen kan hentes inn ved å komme tidligere i gang med det andre påhugget.



Flott bru

Eiksundbrua er blitt en flott bru i et fantastisk naturlandskap. Høyt over brua kneiser det snødekte Liahornet, men det er høye fjell nær sagt på alle kanter. Slik sett er det synd at bilistene må bytte ut denne fantastiske utsikten med verdens dypeste og Norges nest lengste undersjøiske vegtunnel. For øyfolket i Ulstein, Hareid og Herøy er likevel kommunikasjoner til fastlandet viktigere enn utsikten, som de uansett har hele tiden. Eiksundbrua bidrar til et visuelt pluss på veien fra øyene til tunnelpåhugget.

Magne Gausen har vært byggherrens mann på Eiksundbrua, og med seg har han kontrollingeniør Fredrik Edling. Gausen ukependler fra Steinkjer, mens Edling har tatt med seg familien og flyttet fra Oslo til Ålesund. Han trives til og med.

Reinertsen Anlegg bygger brua med erfarne Einar Løvmo som en av anleggslederne. Dette er hans åttende frittfram-bru, og byggingen har gått greit, kan han fortelle. Litt ekstra tidkrevende har det vært å hente betongen med båt til Eika-siden av brua, men også det har gått greit.



Fra Australia

Eiksundbrua måler 405 meter og koster 67 millioner kroner pluss avgifter. Det er fem spenn, og hovedspennet er 132 meter med en seilingshøyde på 16 meter. Når brua er ferdig, vil den straks bli tatt i bruk til anleggstrafikk. Øya Eika har alltid vært veiløs, men det er ingen fastboende der og derfor ikke sivil trafikk å snakke om før hele Eiksundsambandet står ferdig ved juletider i 2007.

Frittfram-metoden er velkjent og velprøvd i Norge, men Gausen og Edling kan fortelle at det har vært besøk helt fra Australia for å se på byggemetoden. Utsendingene kjøpte til og med to tilsvarende vogner som brukes på Eiksundbrua med seg hjem. Vognene skal brukes under byggingen av et rassikringsprosjekt på Lawrence Hargrave Drive. Det er vanskelig å bygge brua på andre måter, på grunn av brenningene i sjøen under



-Løsningsorientert

Vegvesenets folk gir Reinertsen Anlegg en god attest. -Det er løsningsorienterte folk som kan jobben sin, sier Gausen og Edling.

Det eneste problemet som har vært noe å snakke om i byggeperioden, har vært knyttet til HMS. Arbeidene ble stanset i en periode på seks timer av byggherren, som også konsulterte Arbeidstilsynet i ettertid. Problemene gjaldt sikkerhetsprosedyrer som ble innskjerpet, og fulgt opp av entreprenøren.

- Vi vil gjerne være en forbilledlig byggherre, og legger vekt på at alle forhold rundt HMS blir fulgt opp, sier Statens vegvesens folk.

De kan fortelle at lokalsamfunnet får en bonus som følge av den nye brua. På Eiksundsida skal det tilrettelegges både for badestrand på vestsida av brua og skjermet småbåthavn på østsiden av fyllingen ved brua. Det skal også tilrettelegges for et turområde ved sjøen, og det kan bli bygd gangveier i området med tunnelmasse fra Eiksundtunnelen.

Turområde og estetikk er det også tatt hensyn til på selve brua og over til Eika. Brua får gangvei på den ene siden.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.