Ifølge miljødirektør i SAS-gruppen, Niels Eirik Nertun, nærmer SAS-flyene seg kravene til Sveriges miljøkrav for biler.
– I Sverige er definisjonen på en miljøbil at den ikke skal slippe ut mer enn 120 gram CO 2/km. Per passasjer er vi veldig nærme dette kravet, og 129 gram CO 2 per passasjerkilometer er det laveste utslippet vi noen gang har hatt i gjennomsnitt fra flyene våre i SAS, sier Nertun til Teknisk Ukeblad.
Høyt bilutslipp
Personbilparken i Norge slipper i gjennomsnitt ut 180-200 gram CO 2/km, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
–I første kvartal i år er det registrert et utslipp på 153 gram CO 2/km i gjennomsnitt fra nye personbiler. Men totalt er utslippene 180-200 gram CO 2 fra personbiler på grunn av veldig mange gamle biler som drar opp snittet, sier administrerende direktør i OFV, Øyvind Solberg Thorsen.
Halvparten i 2020
SAS har hatt en årlig trafikkvekst på 3-4 prosent frem til annet halvår i 2008, men har som mål å redusere CO 2-utslippene fra flyflåten med 50 prosent frem til 2020.
– I 2008 slapp SAS-maskinene ut 5,8 millioner tonn CO 2. Dette er bedre enn fremstillingskurven vår til 2020 som sier 6,2 millioner tonn CO 2 årlig. Og i 2050 skal flyene ifølge bransjen ha nullutslipp av klimagasser og bruke ren fornybar energi. De skal bruke tredje generasjon biodrivstoff som verken konkurrerer med landbruksareal eller drikkevannskilder, sier Nertun.
Indirekte energiforbruk
Statistisk Sentralbyrå (SSB) sier i en rapport at tog vil ha et energiforbruk på 0,074 kWh per personkilometer.
I dette tilfellet legger de til grunn en norsk elmiks som gir 0,52 gram CO 2 per personkilometer som én av tre modeller.
For en nordisk elmiks bruker SSB 14,8 gram CO 2 per personkilometer som et estimat, mens de bruker 26,4 gram CO 2 per personkilometer i en europeisk elmiks.
Bredt faktagrunnlag
SSB-rapporten sier imidlertid ingen ting om hva den indirekte infrastrukturen krever av energiforbruk.
– Vi mener at alle fire transportformer, også båt, må brukes i Norge der det er mest energieffektivt til en hver tid, og vi ønsker at politiske vedtak blir fattet på korrekt grunnlag. Hvis kundene får et bedre tilbud på for eksempel strekningen Oslo-Trondheim, så kutter vi ut denne ruten. Men da må alle kostnader med, også miljøkostnadene. Vi ønsker å konkurrere på samferdsel på et best mulig og bredt faktagrunnlag, sier Niels Eirik Nertun.
Les også: – Meningsløst å gå inn for jernbane