Forsvaret skal spare penger. Derfor ble vedlikeholdet av Hercules-fly sendt ut på anbud.
Det amerikanske Derco Aerospace vant, med verkstedet til det tyrkiske luftforsvaret som underleverandør.
I august i fjor ble det første flyet sendt ned. Etter verkstedoppholdet fant norske teknikere likevel 155 feil, hvorav åtte var så graverende at flyet ikke ville få tillatelse til å lette.
De norske teknikerne fant feilene og påviste dem etter en grundig sjekk. Ved nyttår ble Hercules-maskinen returnert til Norge.
På nyåret ble fly nummer to sendt ned. Da holdt det på å gå virkelig galt, skriver Forsvarets Forum. Verkstedet manglet riktig utstyr til oppjekking av flyet. Skroget var nær ved å få fatale skader.
Kaptein Roar Larsen er liaisonoffiser for Forsvarets logistikkorganisasjon i Tyrkia. Han sier til Forsvarets Forum at det var kritisk i en periode og at språk og kvalitet gir store utfordringer.
Forsvarets logistikkorganisasjon angrer likevel ikke på valget av Derco Aerospace. Det amerikanske selskapet var 10 prosent billigere enn britiske Marshall Aerospace, som tidligere utførte vedlikeholdet det norske Luftforsvaret selv ikke kan stå for.
- Vi hadde valget mellom pest eller kolera fordi Luftforsvaret hadde så lite penger, forklarer oberst Frode Flølo i FLO/Drift til bladet.
- Enten fikk vi vedlikeholde ett fly hos Marshall, eller så sendte vi to til Tyrkia med kalkulert risiko, sier obersten til Forsvarets Forum.