Moderne fly holder seg ofte på 10.000 meters høyde. I denne såkalte tropopausen, som er betegnelsen for grensen mellom troposfæren og stratosfæren, får eksosen tre- til firedoblet skadeeffekt på miljøet. Dette hevder forskere ved det tyske institutt for luft- og romfart.
Vanndampen i avgassene binder seg til partikler og fryse til is. Flytrafikken er så omfattende at dette skaper et isolerende sjikt som bidrar til klimaøkningen, skriver VDI-Nachrichten.
Utslippene av nitrøse gasser bidrar til å danne ozon, som har en langt større skadevirkning langs tropopausen enn langs bakken.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Rådet fra tyske forskere er klare: fly lavere, selv med økt drivstoffforbruk vil det redusere klimaeffektene av flytrafikk. Ifølge det tyske tidsskriftet er det liten forståelse for disse tankene hos Lufthansa og andre flyselskaper.