København (NTB-Ritzau): Flyet kom fra Bergen og havarerte under nødlanding på Kastrup lørdag ettermiddag.
Dash 8-maskinen hadde 40 passasjerer, deriblant to barn, og en besetning på fire om bord.
Men ingen kom fysisk til skade i ulykken, og alle kunne evakueres uten problemer, opplyser politiet i København.
Parkert
Ifølge kommunikasjonssjef i det danske Statens Luftfartsvæsen, Thorbjørn Ancker, skal alle Dash 8-fly i Norge, Sverige og Danmark bli på bakken inntil videre.
– En del av flyene er i øyeblikket på vingene rundt om i Europa, men når de lander, får de inntil videre ikke lov å lette igjen, sier Anker til Ritzau.
Hjulet ikke ute
Flyet tok av fra Bergen klokka 12.30, og skulle etter planen lande på Kastrup klokka 14.25, men fikk problemer underveis. Det ble slått full alarm like før klokka halv fem, og et stort antall ambulanser og brannbiler kom til flyplassen og store deler av den ene rullebanen ble skumlagt.
Etter å ha sirklet over flyplassen i nesten to timer, nødlandet flymaskinen. Øyenvitner forteller til danske medier at det så ut som om høyre landingshjul ikke ble felt ut før landing.
Det flyet landet, la det seg umiddelbart over på siden og skled deretter ut av rullebanen.
Mange ulykker
– Vi fikk alarm klokken 16.25 om at et fly var på vei ned. Det var en såkalt standby-3-alarm, som betyr alvorlige problemer. Klokken 16.53 landet flyet. Det knakk sammen på høyre side og la seg på høyre vinge på grunn av problemer med understellet, sier vaktleder Tommy Keil til danske TV 2 News.
Dermed er det snakk om eksakt samme ulykke som da et Dash 8-fly fra SAS måtte nødlande i Ålborg 9. september. Siden da har det vært minst åtte tilsvarende ulykker i Europa med denne typen fly.
Spesielt
Thorbjørn Ancker kaller havariene til Dash-serien fullstendig unik.
– Det må være første gang i verdenshistorien at man opplever tre havarier med så korte mellomrom som alle har tilknytning til landingshjulene. Det er unikt i flyhistorien, særlig siden ett av kravene for å få flyene på vingene igjen etter uhellene i september, var en grundig undersøkelse og renovering av understellskonstruksjonen, sier han. (©NTB)