Blant flygere som alltid vil ha en fremtreden plass i luftfartshistorien, kommer Charles «Chuck» Yeager langt opp på lista.
14. oktober 1947 var han den første til å gjennomføre en kontrollert flygning raskere enn lydens hastighet.
Snart 72 år senere er den pensjonerte US Air Force-offiseren på krigsstien igjen, denne gang i rettsvesenet. 96-åringen anklager Airbus for å bruke navnet hans uten tillatelse for å reklamere for det nye høyhastighetshelikopteret «Racer».
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Airbus selger ikke burritoer
Det er Reuters som omtaler søksmålet som ble fremmet i forrige uke.
Bakgrunnen er da Airbus lanserte helikopterkonseptet Racer på Paris Air Show i juni 2017. Det var den daværende Airbus Helicopters-sjefen Guillaume Faury, nå øverste sjef i Airbus, som ifølge rettsdokumentet formulerte seg slik:
«Seventy years ago, Chuck Yeager broke the sound barrier... (we are now)...trying to break the cost barrier. It cannot be speed at any cost».
– Dette er ikke et selskap som selger burritoer. De selger fly, og da finnes det ingen mer verdifulle navn å assosieres med enn Chuck Yeager, sier flygerens advokat Lincoln Bandlow til Reuters.
![Chuck Yeager foran Bell X-1 i 1947. <i>Foto: Wikimedia Commons</i>](https://images.gfx.no/290x/2218/2218151/Chuck_Yeager.jpg)
Airbus har ikke ønsket å kommentere søksmålet.
400 kilometer i timen
Racer står for «Rapid And Cost-Effective Rotorcraft», og dette er et utviklingsprosjekt der målet er å ta fram et helikopter som både er stillegående, drivstoffgjerrig og i stand til å holde en marsjhastighet på over 400 kilometer i timen.
Konseptet bygger videre på X3-demonstratoren, som satte hastighetsrekord i 2013 med 255 knop (472 kilometer i timen) i plan flukt.
![Testflyger Chuck Yeager og rekordflyet oppkalt etter hans kone.](https://images.gfx.no/130x87/2218/2218152/Chuck_Yeager.jpg)
Flyskroget var formet som ei 12,7-millimeterkule og flygeren brukte kosteskaft i cockpit
Også Racer er et såkalt «compound-helikopter» der en konvensjonell hovedrotor er supplert med to sidemonterte skyvepropeller som er festet på doble vinger i en konfigurasjon som også kalles «box-wing» eller «prandtlplane» oppkalt etter den tyske aerodynamikeren Ludwig Prandtl som forsket på dette allerede på 1920-tallet.
Prosjektet utvikles som en del av EU-programmet Clean Sky 2 som handler om å redusere støy og drivstofforbruk. Etter planen skal byggingen av demonstrasjonsflyet starte nå i fjerde kvartal og være klar for testflyging i løpet av 2020.
![Byggingen av Airbus Racer starter i disse dager.](https://images.gfx.no/290x/2475/2475407/RACER_2.jpg)
Ble aldri astronaut
Da Chuck Yeager brøt lydmuren første gang i 1947, var det med rakettflyet Bell X-1 som oppnådde Mach 1,06 i plan flukt på 45 tusen fots høyde over det som i dag er flybasen Edwards i California.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Podcast: Slik kan hydrogenproduksjon bli mer bærekraftig](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826417/AdobeStock_241036056.jpg)
X-1 var utformet som et prosjektil. Nærmere bestemt var det Browning .50-kaliberkula, altså 12,7-millimeter, som dannet malen for skroget. Flyet hadde et vingespenn på 8,5 meter, lengde på 9,4 meter og en startvekt på 5,5 tonn. Rakettmotoren i halen var av typen Reaction Motors XLR11-RM-5 som brukte drivstoffkombinasjonen fortynnet etylalkohol og flytende oksygen, hadde fire kamre og leverte en skyvkraft på til sammen 26,7 kN.
![Chuck Yeager fløy raskere enn lyden også da han ankom 50-årsjubileet for X-1-flygningen på Edwards 14. oktober 1997. Den gang i et F-15D Eagle. <i>Foto: SAM MIRCOVICH</i>](https://images.gfx.no/290x/2475/2475405/0B3AtzvnR6s.jpg)
Brenntida var på rundt fem minutter. Flyet ble med ett unntak båret opp og sluppet fra et Boeing B-29 Superfortress. Den 6. november 1947 satte Yeager en ny hastighetsrekord, Mach 1,35, mens den raskeste ferden ble foretatt 26. mars 1948 med Mach 1,45.
I forbindelse med 70-årsjubileet i 2017 snakket vi med Erik Tandberg om flygerlegenden som han traff på 50-årsjubileet på Edwards. Han syntes det var trist at Yeager aldri ble astronaut. Det het seg at det å fly i verdensrommet var så krevende at det ikke var nok med eminente flygeregenskaper. Det var behov for akademisk bakgrunn i tillegg. Yeager skaffet seg aldri høyere utdanning.
– Dette var jo bare tull egentlig, han hadde garantert fløyet like godt i verdensrommet som alle andre kosmo- og astronauter, påpekte Tandberg og legger til at han tross alt gjorde en meget bra karriere i litt lavere luftlag.
![Foreløpig finnes det kun tegninger og en modell av høyhastighetshelikopteret som skal i lufta om tre år.](https://images.gfx.no/130x87/2051/2051740/20170620_RACER_AIRBUS.jpg)
Airbus bruker to skyvepropeller for å øke hastigheten på det nye helikopteret