Avinor jobber for at norsk luftfart skal være mer eller mindre helelektrisk i 2040.
Et ambisiøst mål, erkjenner de fleste, men det er mange store selskaper innen luftfartsindustrien som har meldt seg på laget og jobber helhjertet for å klare dette.
Samtidig finnes det også dem som åpenbart er mer lunken til elektrifisering. En av disse har hovedkontoret i Wichita, Kansas i USA og heter Textron Aviation.
- El-fly: For to år siden ble Avinor-sjefen idioterklært. Det har endret seg formidabelt (TU Ekstra)
Tommel ned
Selskapet, som blant annet eier flyprodusentene Cessna og Beechcraft, er lite imponert over potensialet de hittil har sett når de har vurdert elektrifisering.
Det kom fram på en pressekonferanse på European Business Aviation Convention and Exhibition (EBACE), som pågår i Genève i Sveits, ifølge Flight Global.
Sjefingeniør Brad Thress i Textron Aviation fortalte at konsernet har gjennomført flere grundige studier av elektrisk drift til erstatning for dagens løsning basert på hydrokarboner.
– Vi har hatt flere prosjekter gående, men vi strever med å overvinne det fundamentale problemet, nemlig energitetthet. At litiumion-batteriene kun kan lagre to prosent av energien som Jet-A1 kan, sier Thress.
Mens flydrivstoffet har en energitetthet på nærmere 43 MJ/kg, har dagens mest energitette litiumion-batterier fortsatt under 1 MJ/kg.
Textron-datteren Cessna har tenkt å leve lenge med flytende drivstoff ennå. Et av de nye flyene som ble presentert nærmere på konferansen, er Cessna Denali som etter planen skal fly første gang tidlig i 2019. Denali utstyres med den nye turbopropmotoren GE Catalyst.
Ifølge flytidsskriftet ble Thress spurt om Seattle-baserte Zunum og deres arbeid med hybridelektrisk drift, der de har som mål å ferdigstille en 12-seter med elektrisk rekkevidde på 300 kilometer og det firedobbelte med en turbingenerator som rekkeviddeforlenger.
Svaret var at de selv med hybridisering ser det som svært vanskelig å produsere interkontinentale passasjerfly.
Bestiller hybridfly
Nå skal det sies at det ikke er interkontinentale flyruter Avinor snakker om drøyt 20 år fram i tid, men innenriksruter. Avinor har sagt at de tror på en gradvis introduksjon av elektriske fly med utgangspunkt i det norske kortbanenettet.
Det er heller ingen som bestrider at det kreves fortsatt solid framgang innen blant annet batteriteknologi for å komme i mål.
Nevnte Zunum Aero fikk tidligere i mai sin første kunde på det kommende hybridflyet. Det amerikanske flyselskapet JetSuite vil bli de første som tar i bruk det nye flyet når det etter planen er ferdig utviklet og sertifisert i 2022.
I denne artikkelen (TU Ekstra) forteller Zunum-sjef Ashish Kumar mer om virksomheten. Blant annet at det er det hybride driftssystemet som er viktigst for selskapet - selve flyet kommer de til å bygge i samarbeid med andre.
– Vi tror nok at det vil skje mye på batteriteknologi i årene fremover, men det er ikke vår industri som drar denne utviklingen. Det er først og fremst bilindustrien som nå drar dette lasset som vi får glede av, sier Kumar.
Et fly skal i utgangspunktet vare mye lenger enn en bil. Derfor er batteriene de bygger inn modulære slik at de enkelt kan byttes ut. Dermed kan flyet i løpet av sin levetid få større rekkevidde enn da det første gang rullet ut av fabrikken.
Tilbyr Airbus et marked
Airbus, Rolls-Royce og Siemens jobber også med hybridelektrisk framdrift. I første omgang bruker de et BAe 146 som testplattform som etter planen skal i lufta første gang om et par år.
Da Airbus og Siemens for to år siden startet arbeidet med det såkalte «E-Aircraft System House», uttalte Airbus-sjef Tom Enders at framskrittene de har gjort på bare noen få år er så oppsiktsvekkende, at de mener det vil være mulig med hybriddrift på passasjerfly i størrelsen opp til 100 seter innen 2030.
Dette forholder Avinor seg til, og de har fortalt Airbus at det er gode forutsetninger for å gi dem et tidligmarked for elektriske fly her til lands, blant annet fordi vi kan bruke det subsidierte kortbanenettet som verktøy for å fremme utslippsfri lufttransport.
I denne artikkelen er det flere detaljer om hvordan blant andre de ansvarlige for elektrifisering i Airbus og Siemens ser på utfordringene i nær framtid og på noe mer sikt:
- Blir vi et pionerland? Norge skal bli først og størst på elektrisk luftfart