INNSIKTIT

Flyselskap avgjør mobilbruk i fly

Finn Halvorsen
16. mai 2008 - 13:30
Vis mer

Du har fått sjekket inn, passert sikkerhetskontrollen og installert deg i flysetet.

Flyet er i rute; det stiger mot cruise-høyde. Du slapper av og døser kanskje litt, sovner.

Så ringer det i telefonen, og du hører Knudsen & Ludvigsens klassiske strofe, dog uten melodi.

Det er naboen som snakker i mobiltelefonen – høyt og tydelig.

Ønskelig?

Er det slik vi vil ha det? Vel kanskje ikke, men slik kan det bli. Teknologien er for lengst klar. Ikke noe mer snakk om fare for flysikkerheten.

European Aviation Safety Agency har sagt at det ikke er noen sikkerhetsrisiko i forbindelse med mobiltelefoni i fly. Det er opp til flyselskapene å innhente godkjenning fra myndighetene.

Vi leser om stadig flere flyselskaper som vil tilby sine passasjerer å kommunisere med sine egne mobiltelefoner om bord unntatt under take-off og landing.

Les også:

Egen basestasjon ombord

Det er to store dominerende selskaper som leverer utstyr for denne typen mobilkommunikasjon om bord i fly; OnAir, som eies av Sita og Airbus, og Aeromobile, hvor Telenor er medeier sammen med Arinc.

De installerer en basestasjon med nødvendig tilhørende utstyr om bord i flyet. Denne kommuniserer via Inmarsat-systemet med jordstasjoner i de ulike land, som igjen kobler samtalene opp mot mobilnettet på landjorda.

Utenlandspris

For passasjerene oppleves det nøyaktig som når de besøker et nytt land. De kan ringe, ta i mot samtaler eller sende og motta tekstmeldinger.

Prisen for kundene blir tilsvarende den man er vant med fra mobilbruk i utlandet og langt billigere enn det man måtte betale med de tradisjonelle setetelefonene som var montert i enkelte fly.



Stort marked

Aeromobile system, som nylig hadde sin første offisielle flyvning med tjenesten i bruk på et Emirates Airlines fly fra Dubai til Casablanca, er i første rekke GSM-basert og beregnet på taletrafikk og SMS.

- Datatrafikk er også interessant og vi har gjort forsøk med dette et års tid, blant annet med australske Quantas hvor vi hadde en GPRS-løsning.

Hvilke tilbud som finnes i hvert enkelt fly er avhengig av flyets egen satellittløsning, sier Bjørn Taale Sandberg i Aeromobile.

Blir størst

Sandberg vil ikke si noe om hvor stor omsetning Aeromobile venter seg fra salg av utstyr til flyselskapene.

– Men siden vi er tidlig ute regner vi med å være en av de største leverandørene, sier han.

- Ut fra antall kommersielle fly som er på vingene i dag, og som kommer til å være det i årene som kommer, regner vi med at mobiltelefoni og datatrafikk til og fra fly vil være et marked på over en milliard dollar om noen år. Da snakker jeg ikke om utstyr som vi leverer, men betaling for tale- og datatrafikken, sier Sandberg.

Andre systemer

I tillegg til OnAir og Aeromobile, som altså tilbyr mobiltelefonsystemer for fly med kommunikasjon via satellitt, er det også et selskap i USA som jobber med et bakkebasert nett for Wi-Fi.

I Europa har T-Mobile en kontrakt med Lufthansa for utvikling av et Wi-Fi system basert på satellitt. For begge disse systemene snakker vi altså om trådløs Internett-trafikk, men ikke taletelefoni via mobilen.

Begrensning

Sandberg mener de bakkebaserte systemene vil ha en del kapasitetsbegrensninger.

– Men de vil kunne fungere i landområder hvor man vil kunne ha tilgang til frekvensressurser på tvers av geografien. Dermed begrenses bruken til store land som for eksempel USA eller Kina. I Europa blir dette vanskelig på grunn av landegrenser, ulike operatører og ulik frekvensbruk, sier Sandberg.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.