INDUSTRI

Flystyrt kan skyldes G-drakt

Svenske Gripen på treningstur.
Svenske Gripen på treningstur. Bilde: Gripen
Stein Jarle Olsen
25. apr. 2007 - 15:13

Et jagerfly av typen JAS Gripen styrtet utenfor Norrbotten i Sverige torsdag i forrige uke etter at piloten hadde blitt skutt ut av cockpiten.

Flystopp

Piloten hevdet selv at han ikke hadde gjort noe som skulle tilsi en utskytning. Flyet var heller ikke i problemer før han plutselig føk ut av cockpiten. Uten pilot gikk flyet i bakken.

Svenskene satte rutinemessig alle sine Gripen-fly på bakken inntil årsaksforholdene er nærmere kartlagt. Tsjekkia og Ungarn satte også sine Gripen-fly på bakken.

Flyene i luften igjen

Nå rapporterer Försvarets materielverk (FMV) i Sverige at alle Gripen-flyene er i lufta igjen, men med én begrensning.

– Ingen piloter kan utsettes for mer enn 3 G, og drakten skal være spesialtilpasset for individet. Den må ikke sitte for løst, sier Oscar Hull i FMV til Nyteknik.se.

Tidligere har maks belastning for en Gripen-pilot vært nærmere 9 G.



G-drakten

FMV har i samarbeid med Saab utført tester på rakettstolen for å komme til bunns i mysteriet.

De mistenker nå at pilotens G-drakt, som skal hindre at for mye blod trekker ned i bena under flygning, har blåst seg opp og presset på rakettstolens utskytningsspak.

– Vi anser det foreløpig som sikkert å fly om man holder seg innenfor 3 G, sier Hull.



Utelukker ikke

Både Norge og Danmark vurderer å gå til innkjøp av Gripen-fly når nye jagerfly skal hentes inn for å erstatte dagens F-16.

Forsvarsledelsen peker på at det ikke er første gang et militært fly faller ned, men vil likevel ikke utelukke at styrten får innvirkning på senere valg av flytype.

– All tilgjengelig informasjon vil bli tatt med i vurderingen når vi skal ta en avgjørelse, sier kommunikasjonsdirektør Kåre Helland-Olsen i Forsvarsdepartementet til TU.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.