Et jagerfly av typen JAS Gripen styrtet utenfor Norrbotten i Sverige torsdag i forrige uke etter at piloten hadde blitt skutt ut av cockpiten.
Flystopp
Piloten hevdet selv at han ikke hadde gjort noe som skulle tilsi en utskytning. Flyet var heller ikke i problemer før han plutselig føk ut av cockpiten. Uten pilot gikk flyet i bakken.
Svenskene satte rutinemessig alle sine Gripen-fly på bakken inntil årsaksforholdene er nærmere kartlagt. Tsjekkia og Ungarn satte også sine Gripen-fly på bakken.
Flyene i luften igjen
Nå rapporterer Försvarets materielverk (FMV) i Sverige at alle Gripen-flyene er i lufta igjen, men med én begrensning.
– Ingen piloter kan utsettes for mer enn 3 G, og drakten skal være spesialtilpasset for individet. Den må ikke sitte for løst, sier Oscar Hull i FMV til Nyteknik.se.
Tidligere har maks belastning for en Gripen-pilot vært nærmere 9 G.
G-drakten
FMV har i samarbeid med Saab utført tester på rakettstolen for å komme til bunns i mysteriet.
De mistenker nå at pilotens G-drakt, som skal hindre at for mye blod trekker ned i bena under flygning, har blåst seg opp og presset på rakettstolens utskytningsspak.
– Vi anser det foreløpig som sikkert å fly om man holder seg innenfor 3 G, sier Hull.
Utelukker ikke
Både Norge og Danmark vurderer å gå til innkjøp av Gripen-fly når nye jagerfly skal hentes inn for å erstatte dagens F-16.
Forsvarsledelsen peker på at det ikke er første gang et militært fly faller ned, men vil likevel ikke utelukke at styrten får innvirkning på senere valg av flytype.
– All tilgjengelig informasjon vil bli tatt med i vurderingen når vi skal ta en avgjørelse, sier kommunikasjonsdirektør Kåre Helland-Olsen i Forsvarsdepartementet til TU.no.