– Er du alltid like blid?
– Ja, det er jo ingen vits i å gå rundt å være sur, sier Bjørn Kjos og humrer med sitt brede smil.
Priset
Kjos har fått flere priser for sitt lederskap av Norwegian. De siste ukene har vi sett hans blide ansikt på reklameplakater hvor han med hendene viser at selskapet skal øke benplassen under utsagnet: ”Nå blir vi så mye bedre”.
– Norwegian har aldri tjent mer penger enn under finanskrisen, sier Kjos og smiler lurt.
Han er uformell og slentrende i stilen. Ikke er kontoret hans stort og fint heller.
Mer plass
Til tross for store millionoverskudd og voksende administrasjon holder Norwegian fortsatt til i de gamle SAS-lokalene ute på Fornebu.
– Øker dere faktisk benplassen på alle fly eller bare de nye?
– På alle nye fly reduserer vi antall seter fra 189 til 186 i tillegg til at de er utstyrt med Recaro-seter som er tynnere i ryggen og har en ny design i forhold til de tradisjonelle flysetene. Vi har fått 16 nye fly i disse dager, men kommer også til å øke benplassen på noen av de gamle flyene.
– Blir det bedre benplass på Norwegian enn hos SAS?
Kjos ler.
– Det blir mye bedre enn hos SAS.
– For seks år siden da jeg intervjuet deg i forbindelse med at Norwegian skulle på børs sa du at målet var å bli hele folkets flyselskap. Har dere nådd målet?
– He-he. Ja, vi må vel si det siden vi nå nærmer oss 10 millioner passasjerer i året på de 45 flyene vi har i lufta.
– Har det gått bedre enn forventet?
– Ja, jeg hadde ikke drømt om denne utviklingen. Vi var veldig spente i desember 2003 fordi vi var det første selskapet som skulle gå på børs etter terrorangrepet 11. september. Vi hadde kanskje 10 fly den gangen og med den snittprisen vi flyr på i dag, hadde vi ikke turt å starte flyselskap.
Pilot
Det var ikke gitt at Bjørn Kjos skulle ende opp med å lede et stort flyselskap, selv om han har flygerutdanning fra Forsvaret og har flydd ”Starfighter”.
Nylig fløy han for første gang F-16, men som han sier:
– Starfighteren var et fantastisk fly og hadde faktisk en raskere akselerasjon enn F-16.
Jus
Kjos søkte jobb som flyger i SAS, men fikk ikke plass første gangen og begynte derfor å studere jus. Da andre opptak nærmet seg, var han så godt i gang med studiene at han fullførte de og endte opp som høyesterettsadvokat.
Men flydilla slapp ikke taket. Han var også arvelig belastet siden faren drev et lite flyselskap.
Ved siden av sin advokatpraksis startet Kjos med Norwegian Air Shuttle som fløy 50 seters maskiner på oppdrag for Braathen. Da SAS slukte Braathen, måtte Kjos enten legge ned selskapet eller starte konkurrerende virksomhet.
– Mange dømte oss nord og ned. Color Air hadde tapt 450 millioner i 1998 og vi ville ikke starte før vi fikk slutt på bonusordningene.
Anerkjent
Bjørn Kjos kan takke tidligere forbruker- og administrasjonsminister Victor Norman for mye av suksessen.
Han fjernet bonuskortene og valgte Norwegian som flyselskap for statsansatte fordi de var billigst.
– Det ga oss et løft, ingen tvil om det. Vi fikk en stor anerkjennelse som et billigere alternativ enn SAS. På den tida var Norge verdens dyreste land å fly i. I dag er det et av de billigste, sier Kjos.
VM i turnaround
En annen viktig grunn til suksessen er selskapets logistikk-løsninger.
– Vi deltar jo i et VM i logistikk hver dag. Nå har vi klart å redusere vår turnaround-tid til 20 minutter, det vil si den tida det tar å tømme et fly for passasjerer og bagasje og fylle det på nytt. Dette krever ekstrem nøyaktighet.
– Hvordan er det med SAS på dette området?
– De hadde i alle fall tidligere en tid på 45 minutter.
– Hvordan engasjerer du deg i teknologiutviklingen innen flybransjen?
– Jeg synes det er veldig interessant. Nå installerer vi bredbånd i alle nye fly. 22. desember vil vi få den endelige godkjennelsen med et såkalt STC-sertifikat fra Boeing-fabrikken. Vi blir det første flyselskapet i Europa som kan tilby superraskt bredbånd. Dermed kan forretningsreisende jobbe både med pc og mobil fra flyet.
Storinvestering
Bjørn Kjos mener han ikke gambler med sitt kjøp av 42 nye 737-800 fly.
Tvert imot, det er nødvendig av hensyn til miljøet. Prisen har han ikke lov til å oppgi av Boeing, men markedsprisen er ca. 28 milliarder.
– De nye flyene brenner mye mindre fuel og forurenser mye mindre. Flere flyplasser har nå fått landingsavgifter hvor man må betale for støy og forurensning, bl.a. i Tyskland og Frankrike. Dette kommer stadig flere steder og da er det mest lønnsomt å ha nye og moderne fly.
– Hvorfor har ikke Norge innført slike differensierte avgifter?
– Det kan du spørre regjeringen om. Her i Oslo betaler flyselskapene det samme uansett forurensning. Norske myndigheter beskytter miljøsvina med slik lovgivning. Men dette tvinger seg fram og i framtida blir det ikke mulig å fly uten å ha moderne fly, sier Kjos.
SAS-eier
Han vil selv ikke si noe om det, men fra andre kilder blir det sagt at norske myndigheters slappe holdning når det gjelder å stille miljøkrav til flyselskapene, har sammenheng med statens eierskap i SAS som har en overvekt av gamle fly som forurenser mye.
Ifølge Kjos slipper en MD-80, som SAS har flere av, ut 45 prosent mer NO x og 35 prosent mer CO 2 enn en 737-800.
– Hvordan blir framtidas fly?
-Etter 2020 vil vi klare å senke utslippene fra fly med over 50 prosent i forhold til i dag. Da ligger vi på nivå med tog. En 787 Dreamliner slipper ut 65 gram per setekilometer, mens høyhastighetstoget TGV slipper ut 55 gram.
– Apropos høyhastighetstog, det er kanskje ikke overraskende at du er ivrig motstander av det?
– Jeg mener helt ærlig at det er galskap fordi det er så lite å spare på det. Utslippene fra fly vil ligge lavere enn på tog selv om vi ikke tar i bruk biofuel, sier Kjost.
– Hva blir fremtidens drivstoff for fly?
– Vi forsker mye på drivstoff, bl.a. biofuel. Vi må få løst fryseproblemene, men biofuel framstilt av alger er hundre ganger mer effektivt enn av mais. Dette kan bli en ny næring for Norge. Vi ønsker også at flybransjen blir omfattet av kvoteordninger slik at de selskapene som har moderne materiell, blir belønnet.
Kjos sier at det nye flyet på en tur fra Oslo til Bergen krever bare 10 liter fuel per passasjer.
– Du skal putte ganske mange passasjerer inn i Toyota Prius-er for å konkurrere med oss på drivstoff.
Enklere sjekk
Noe av det Norwegian-sjefen ivrer aller mest for akkurat nå er å få en mye enklere form for sikkerhetssjekk på flyplassene.
Kjos ønsker å bli kvitt forbudet mot væsker og få innført en mer fleksibel personsjekk hvor gjennomlysningen primært gjøres for å oppdage våpen.
– Ressursmessig er det helt på trynet at norske passasjerer som kommer fra utlandet, må ta ut all bagasjen for å sjekke inn på nytt når de er i transfer til en ny flyplass i Norge. Dette er både vi og SAS enige om, og jeg forventer at Finansdepartementet og tollvesenet rydder opp i dette, slik de har gjort i Sverige, sier Kjos.
– Er det ikke et metningspunkt når det flytrafikk i fremtiden?
– Det har vært sagt i 10 år, men over tid tror jeg flytrafikken vil det mest miljøvennlige transportmiddelet og forflytningen av mennesker over kontinentene vil bare øke.
Ikke kvalm
Sist fredag fikk Bjørn Kjos oppfylt en drøm. I Bodø fikk han fly med F-16. Etterpå var den tidligere jagerflygeren begeistret:
– Det var helt fantastisk. En utrolig flott flytur.
– Som en Starfighter?
– Nei, det liknet mer på turen jeg hadde med JAS Gripen.
– Ble du ikke kvalm?
– Neida, jeg tar gjerne en ny tur.