-Såpeglatt, ifølge vittige tunger som sto utenfor gjerdet og fulgte med da den store konstruksjonen sakte men sikkert ble manøvrert sidelengs til permanente landkar.
Her ble det nemlig brukt grønnsåpe og teflonplater for å minske friksjonen.
Etter planen
-Alt gikk helt etter planen, vi ble til og med ferdig med sidelanseringen litt før beregnet tid, sier Christie & Opsahls anleggsleder Halvard Jensen til Våre Veger.
Allerede lørdag kveld kunne brua åpnes for gående. Søndag kveld ble den åpnet for biltrafikk, men inntil videre bare i ett felt og med lysregulering. Dette vil vedvare i 14 dager mens betongen herder.
Statens vegvesens byggeleder, Inge Tonny Nås skryter av jobben og presisjonen hos entreprenørene.
-Christie & Opsahl har gjort en kjempejobb. Det samme gjelder Norbridge som har hatt ansvaret for flytteoperasjonen, sier Nås.
-Ingen problemer
Daglig leder Tor Brækken i Norbridge kunne sette seg i bilen og kjøre hjem fra Sunndalsøra til Stjørdal allerede lørdag ettermiddag.
-Det var absolutt ingen problemer med flyttingen, sier Brækken til Våre Veger.
-Vi trengte «bare» 20 tonn trekkraft, 10 tonn på hver ende av brua. Jobben startet om morgenen og ved 15-tiden var brua på plass på permanente fundamenter, sier en fornøyd prosjektleder hos hovedentreprenøren, Christie & Opsahl, til Våre Veger.
Feiret med champagne
Herje sier at han var rimelig sikker på at flytteoperasjonen skulle gå bra, men at det likevel alltid er en vis spenning rundt slike operasjoner. En punktlast tilsvarende 25 vogntog er ikke småtterier å sette i bevegelse. Etterpå vanket det et glass champagne på mannskapene.
Søndag fortsatte arbeidene på endene av brua med blant annet fugemontering og asfaltering.