Det opplyser selskapet i en pressemelding fredag. Styret konkluderer med at det ikke er økonomisk forsvarlig å drive videre.
De siste flygingene vil skje 12. januar 2018, mens man gjennom etableringen av et nytt aksjeselskap vil forsøke å opprettholde ruten Ørland–Oslo–Ørland. Dette skal inntil videre skje gjennom innleie av fly og personell fra andre flyselskaper.
– Vi beklager de ulempene dette vil medføre for kundene som har kjøpt billetter med selskapet etter den 12. januar. Samtlige kunder bes ta kontakt med selskapet, slik at de kan få refundert sine kjøp i henhold til salgsbetingelser og passasjerrettigheter, sier daglig leder Heine Richardsen.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Agentisk KI: – Handler om å få KI til å utføre oppgaver og prosesser for deg nærmest av seg selv
- Kortdistanseflyving: El- og hybridfly kan revolusjonere norsk luftfart
Styrt avvikling
Styreleder Ola Olsen opplyser at en styrt avvikling innen rimelig tid vil gjøre selskapet i stand til å innstille driften i FlyViking AS, samtidig som verken kunder, leverandører, ansatte eller innleid personell blir skadelidende.
Selskapets eiere har siden oppstarten skutt inn aksjekapital og lån på til sammen 134 millioner kroner, og styret besluttet å innstille driften nå mens det fortsatt er midler igjen til å overholde forpliktelsene i perioden fram til 12. januar.
Styret har også besluttet å stifte et nytt aksjeselskap som skal opprettholde ruten Ørland – Oslo – Ørland, og vurdere om det er mulig å skape lønnsomme flyruter med andre flytyper enn det FlyViking har benyttet, og i et annet segment.
Tekniske problemer
FlyViking peker nemlig på at flere tekniske problemer med de tre første Dash 8-100-maskinene førte til mange kanselleringer og tap av kunder.
– Det har blitt for mange kanselleringer av ruter, og gjennom det refusjoner til våre passasjerer, som har hatt en negativ finansiell effekt for selskapet. Dette har også gjort noe med våre kunders tillit til selskapets evne til å fly som planlagt, slår Richardsen fast.
Han nevner også at tungvinte løsninger for billettbestilling og innsjekking har påvirket det dårlige økonomiske resultatet.
FlyViking startet i mars i år ruteflyginger mellom Tromsø, Hammerfest og Bodø. Senere har det utvidet med avganger til og fra Alta, Harstad/Narvik, Stokmarknes, Oslo og Trondheim.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Slik kan vannrenseanlegg og akvakultur unngå energisløsing