Den norske regjeringen vil ikke følge EU.
– VI vil være en pådriver gjennom den internasjonale skipsfartsorganisasjonen IMO, slik vi gjorde for de nye reglene for opphogging av skip, sier statssekretær Rikke Lind.
– Den internasjonale helse-, miljø- og sikkerhetskonvensjonen Marpol er 30 år. Det er på tide å ta nye grep. Vi trenger globale løsninger gjennom IMO. Mye av dette bør være klart før FNs klimakonferanse i København senere i år, sier Lind.
Nullutslipp er målet
Internasjonal skipsfart slipper ut rundt 3,3 prosent av verden samlede utslipp av klimagasser. Det tilsvarer rundt 1,1 milliarder tonn per år.
Til sammenligning er det samlede norske utslippet på cirka 55 millioner tonn.
De samlede utslippene er regnet ut fra bunkerforbruk, utslipp av KFK-gasser fra kjøleanlegg og SF6 fra elektriske anlegg samt VOC fra last.
– Norges Rederiforbund har satt nullutslipp som mål for norsk skipsfart, sier Elisabeth Grieg.
Karbonnøytral
Fram til 2050 vil verdenshandelen doble seg. Siden nær 85 prosent av all internasjonal handel fraktes med skip betyr det en sterk vekst i skipsfarten.
Direktør Tor Svensen i Det Norske Veritas mener at denne veksten bør være karbonnøytral sik at utslippene ikke høynes fra dagens nivå.
Mange land ser på å innføre egne tiltak til utslipp. Det er blant annet gjort for NOx utslipp. EU vurderer blant annet å innføre egne tiltak for å redusere utslippene fra skipsfarten.
– Vi synes ikke det er riktig at stater innfører egne regler for utslipp. Skipsfarten er internasjonal og må reguleres internasjonalt, sier Svensen.
Stort potensial
Teknisk Ukeblad har fått tilgang på utkastet som IMO skal behandle for å enes om nye utslippskrav som kan redusere utslippene med inntil 75 prosent.
Det er omfattende endringer i skrogkonstruksjoner, forbedring av framdriftsmaskineri, endring av drivstoffer og redusert hastighet.
– Innføring av reduksjonen vil ta tid, men innen 2050 er all dagens tonnasje byttet ut, mener Tor Svensen i DNV