Forskerne Annegrete Bruvoll og Hanne Marit Dalen i Statistisk Sentralbyrå (SSB) har sett på CO2-avgiften i den norske klimapolitikken, og funnet at norske husholdkninger betaler femti prosent mer per tonn utslipp av CO2 enn transport- og sjøfartsnæringen.
Årsaken er at CO2-avgiften legges på energikilden, som bensin, som er den fossile energikilden husholdningene bruker mest av, skriver Dagsavisen.
- Slipper billig unna
- Dette er et resultat av lobbyarbeid fra næringslivet. Veldig mange av de næringene som har høye utslipp slipper billig unna. Det er mye enklere for politikere å legge byrden på forbrukerne, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender til avisen.
For høy avgift
Avgiften på ett tonn CO2-utslipp fra bensin er 354 kroner, og er den høyeste avgiften på CO2 i Norge, ifølge rapporten.
Det er mye høyere enn i det europeiske kvotemarkedet, der prisen ligger på rundt 200 kroner per tonn CO2.
Derfor mener SSB-forsker Annegrete Bruvoll at norske husholdninger betaler 500 millioner kroner for mye i CO2-avgift.
Betaler mindre
- Selv om transportindustrien også bruker bensin betaler de mindre for sine utslipp fordi det går mest i diesel. Dieselavgiften er mye lavere, sier Bruvoll, som mener 200 kroner i avgift på diesel og parafin er en riktigere pris for utslipp sett i forhold til den europeiske prisen.