SAMFERDSEL

To eksterne Follobane-granskinger – begge skal være klare i juni

I juni kommer rapporten som skal forklare hvorfor Follobanen ble stengt kort tid etter åpningen i desember.

Evalueringen av Follobanen skal utarbeides av PwC. På bildet er inngangene til Blixtunnelen og Roåstunnelen fra Ski i retning Oslo S.
Evalueringen av Follobanen skal utarbeides av PwC. På bildet er inngangene til Blixtunnelen og Roåstunnelen fra Ski i retning Oslo S. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB
20. feb. 2023 - 11:52

– Vi ser fram til å komme i gang med evalueringen. Styret i Bane Nor er svært opptatt av å forstå de bakenforliggende årsakene og hvordan ansvaret er ivaretatt av alle involverte parter. Situasjonen på Follobanen er meget uheldig, og det er viktig å bruke denne evalueringen for å vurdere nødvendige tiltak hos Bane Nor, sier styreleder Cato Hellesjø i Bane Nor.

I januar ble det kjent at det skal lages to eksterne evalueringer som skal kartlegge hendelsesforløpet som medførte at Follobanen ble stengt kort tid etter åpningen i desember: Den ene ble beordret av styret i Bane Nor, den andre av Samferdselsdepartementet. 

Nå er det klart at det er revisjonsfirmaet PwC som har fått oppdraget fra Bane Nor-styret. PwC skal etter planen starte arbeidet i midten av mars og være ferdig i midten av juni.

To eksterne granskinger

I tillegg har Samferdselsdepartementet bestilt en ekstern gransking av problemene. Den jobben er lagt ut på anbud med frist 13. mars. Denne rapporten skal være ferdig 22. juni.

Dermed vil offentligheten få to rapporter om Follobane-problemene i løpet av få dager i juni. 

Bane Nor-styret bestemte at de ville ha en ekstern gransking av Follobane-problemene før Samferdselsministeren bestemte seg for at også de ville ha en ekstern gransking av de samme problemene. 

PwC, som skal lage rapporten på oppdrag fra Bane Nor-styret, har også tilbudt sine tjenester til Samferdselsdepartementet. 

– PwC er i samarbeid med tekniske kapasiteter i stand til å kunne utføre en slik undersøkelse på en god måte, og ønsker med dette å melde vår interesse om det skulle være aktuelt, skrev PwC i et brev til departementet i januar, som TU har fått innsyn i. 

Så langt ser det ut som om 2024 vil bli et toppår når det kommer til forsinkelser og innstillinger på norsk jernbane.
Les også

Går mot dystre togrekorder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.