Bane Nor anbefaler ett år lengre utbyggingstid og økt kostnadsramme for Follobaneprosjektet.
Bakgrunnen er forsinkelser og kostnader som har oppstått basert på heving av to utbyggingskontrakter med Condotte i 2018.
Bane Nor besluttet å avslutte samarbeidet med det italienske entreprenørselskapet i januar i fjor etter at selskapet fikk økonomiske problemer i 2017. Problemene med entreprenøren har kostet prosjektet 1,6 milliarder kroner. Samtidig har grunnforholdene vært mer utfordrende enn ventet. Det er ikke realistisk at prosjektet ferdigstilles etter opprinnelig plan, opplyser selskapet.
- Ble forutsett i denne rapporten: Follobanen kan bli forsinket - og dyrere enn ventet
Har ikke klart å hente inn
– Bane Nor har fulgt opp anleggsarbeidet i Follobaneprosjektet tett i hele 2018 og har satt inn flere tiltak for å redusere konsekvensene av kontrakthevingene. Dessverre har vi ikke klart å hente inn alle forsinkelsene, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor.
– Det er svært leit for alle som gleder seg til en ny reisehverdag dersom åpningen blir utsatt med så mye som ett helt år, samferdselsminister Jon Georg Dale.
Follobaneprosjektet er en del av Intercity-utbyggingen og vil gi elleve minutters reisetid mellom Oslo og Ski når det står ferdig, noe som er en halvering av reisetiden.
- Høsten 2018: Første tunnelgjennomslag for Follobanen