Det fjerde alternativet med kun jord- og sjøkabel blir altfor kostbart, mener kraftgiganten.
BKK sendte torsdag inn sin konsesjonssøknad for den planlagte kraftledningen mellom Mongstad og Kollsnes.
Selskapet presenterer tre ulike traseer som kombinerer luftledninger og sjøkabler.
668 millioner kroner
– Det er svært viktig for regionen at forbindelsen mellom Mongstad og Kollsnes blir bygd, og vi søker derfor om flere alternative løsninger, sier administrerende direktør Øivind Torkildsen i BKK Nett i ei pressemelding.
BKKs førstevalg består av luftledning fra Kollsnes til Ljøsøysund og sjøkabel over Hjeltefjorden til Kuvågen på Radøy.
Derfra blir det luftledning til Fesøysund og sjøkabel videre til Tyttebærneset i Lindås. Det siste stykket til Mongstad går i luftledning.
Kraftledningen med 300 kV spenning blir 35 kilometer lang, hvorav 12 kilometer er i luft og 23 kilometer går i sjøen. Dette er foreløpig beregnet å koste 668 millioner kroner.
– Denne kombinasjonen gir god balanse mellom sikker strømforsyning, miljøhensyn og økonomi, mener Torkildsen.
– Kan ikke forsvares
De fire berørte nordhordlandskommunene Radøy, Austrheim, Lindås og Øygarden kommuner har gått sammen og kjempet aktivt for at mest mulig av den planlagte kraftledningen blir underjordisk.
De mener det sårbare kystlandskapet må skånes for flere høyspentmaster, og at storsamfunnet og oljeindustrien bør ta ekstrakostnaden.
BKK har utredet ei slik løsning, men har droppet den i konsesjonssøknaden.
– Dette vil koste over en milliard kroner og kan ikke forsvares samfunnsøkonomisk, uttaler Torkildsen.
Det er ventet at NVE er ferdig med behandlingen av konsesjonssøknaden før sommeren 2008.
BKK håper å være ferdig med kraftledningen tidlig i 2011.