Med en reserveløsning for strøm ville skadene brannen under Oslo Sentralbanestasjon forårsaket trolig vært betydelig redusert.
Ikke uvanlig
Jernbaneverket mener en slik løsning ville vært sikrest, men for dyrt.
Fem høyspentledninger brant opp sammen med lavstrømkabler og signalkabler. Alt lå i samme kulvert.
– Det finnes, både ved Oslo S og andre steder, kabelkulverter med en rekke kabler liggende sammen. Det er ikke noe spesielt for jernbanens del at de ligger sammen, sier etatsdirektør Jon Frøisland i Jernbaneverket til Aftenposten.
Han sier at det beste ville vært å ha sparate kabelkulverter, men at det ville være særdeles kostbart.
For dyrt
– Å grave ny kulvert under Oslo S er ikke billig og heller ikke lett å gjennomføre i praksis. I sum blir dette uforholdsmessig dyrt, sier han.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) var ikke klar over at Jernbaneverket hadde både høyspentledninger, lavspentledninger og signalkabler samlet i samme kulvert.
Ville stilt spørsmål
– Hadde vi vært i denne kulverten da vi hadde tilsyn, ville vi stilt spørsmål, sier avdelingsdirektør Tor Suhrke i DSB.
Brannen i en kabeltunnel under Oslo S natt til onsdag lammet togtrafikken og rammet flere tusen abonnenter som mister internettilgangen.