Inne i den gamle utenlandshallen på Fornebu holder halvparten av de 200 Think-ansatte til.
Mye å gjøre
Resten er for tiden permittert, mens de venter på at elbilprodusentens gjeldsforhandlinger skal løses.
Katinka von der Lippe er en av dem som har nok å gjøre, selv om det er stans i produksjonen på Aurskog.
Hun er både sjefdesigner og pressetalskvinne, og er en av dem som har vært lengst i bedriften. Det betyr at hun allerede har opplevd to konkurser.
Ikke i mål
Nylig kom det melding om Think har fått tilført over 250 millioner kroner i frisk kapital.
– Betyr det at det ordner seg for Think nå?
– Vi er ikke i mål ennå. Vi har fått på plass et første tilsagn fra investorer, både eksisterende og nye. Det er en såpass stor sum at det finansierer selskapets businessplan. Hvis vi nå kommer godt gjennom gjeldsforhandlinger, som er det vi skal jobbe med de neste åtte ukene, har vi en god plan.
– Når kan dere starte å produsere elbiler igjen?
– Vi må først forhandle med alle våre underleverandører, så må de begynne å produsere deler og når delene har kommet til Aurskog, kan vi begynne å bygge.
– Du sa Aurskog, blir det fortsatt produksjon der?
– Det er foreløpig ikke avgjort. Rammebetingelser er viktig. Det som er fantastisk med Norge er at myndighetene har sørget for at sluttkunden har incitament til å kjøpe elbil. De kommer gratis gjennom bomring, betaler ikke årsavgift eller veiavgift og kan kjøre i kollektivfeltet. Dermed er elbilen konkurransedyktig selv om batteriet har en høy kostnad. Samtidig har Norge alle muligheter til å utvikle gode clustere innen miljøteknologi. Men da trenger vi visjon, tro og samarbeid mellom bedrifter og myndigheter.
– Har myndighetene sviktet Think?
– Nei. Det er en firetrinns rakett å etablere ny industri. Det første trinnet går på å bygge clustere, med bedrifter som har teknologi og produkter. Den andre er å gi muligheten til å prøve produktene i markedet gjennom pilotprosjekter. I mange land, som Sverige, Spania, Østerrike og Nederland, går myndighetene sammen med initiativtagere om programmer for testing av elbiler.
Nærmer seg
Det tredje, sier von der Lippe, er å øke volumet og dermed få prisene ned.
– Nå nærmer man seg retailmarkedet, som er det fjerde trinnet, der hver og en skal ha mulighet til å kjøpe eller lease produktet. Norske myndigheter har startet i den enden, og Norge er det land i verden med flest private elbileiere i forhold til folketall. I mange andre land begynner man i den andre enden, og sørger for at industrien er med. Min oppfordring til norske myndigheter er å sørge for at industrien kan bygge seg opp.
– Hvorfor har det vært så mange nedturer for Think?
– Think er en pionér. Vi startet veldig tidlig, og nå begynner resten av bilbransjen å flytte seg over på sporet vi har hatt hele tiden. Dette er en tøff bransje, men vi har sett gjennom tillit fra både investorer og kunder - fremdeles så tikker det inn ordrer hver dag - at de har tro på produktet. Vi har opparbeidet oss kompetanse hele veien, og jeg har tro på selskapet videre.
– Hvorfor har du valgt å bli i Think?
– Det knytter seg til faget mitt og det jeg jobber med og tenker på 24 timer i døgnet, som er strategisk design knyttet til miljøteknologi. Vi har en hverdag som ikke er å tråkke rundt på roser. Men i forhold til å jobbe med design på høyt nivå er Think helt unikt. Jeg tegner bil, og det er ikke mange andre som får jobbe sånn. Jeg jobber med komplett design i nær tilknytning til engineering og teknologiutvikling, med et miljøfokus. Den kompetansemiksen vil bli veldig viktig for alle fremover.
– Har du fått andre tilbud underveis?
– Ja, og det har vært et par ganger hvor jeg har tenkt, skal jeg ta den muligheten, men så har jeg opplevd så spennende utvikling at jeg har blitt.
– Som for eksempel?
– Femseteren vår, Think O. Der har jeg vært ansvarlig for et internasjonalt designteam som sammen med våre egne designere har utviklet en helt ny konseptbil i skjæringspunktet mellom design, miljø og engineering.
– Hvorfor har du blitt Thinks pressetalskvinne i tillegg?
– Det er naturlig at jeg tar en slik rolle. Jeg kjenner selskapet godt, og har sterk interesse i å formidle den kompetansen som Think jobber med. Jeg opplever at det er lettere å forklare utenfor Norge enn i Norge.
– Hvorfor det?
– Vi har holdt på i så mange år, og som pionerer som var så tidlig ute, har det vært tøft i visse perioder. I bilbransjen er man klar over at det er vanskelig å starte noe helt nytt. Der er det mer aksept for at pionerarbeid koster penger og tar tid. I Norge ser man Think mer isolert, som én bedrift.
Skiftet fokus
Katinka von der Lippe sier at det er mer fokus på selskapet og gjeldsforhandlingene enn hennes fag akkurat nå, og at hun ser frem til å komme tilbake og jobbe mer med design igjen.
– Hvordan er stemningen blant de ansatte?
– Vi har en fantastisk lojal arbeidsstokk. En god del har vært permittert lenge, men venter med å finne noe nytt fordi de har et ønske om å komme tilbake. Jeg er veldig imponert over alle ansatte, det er en unik stemning blant oss.
– Hva skal til for at Think lykkes?
– Vi er på god vei. Vi har en solid businessplan og kunder som venter. Vi har et forsprang på ett og et halvt til tre år, som er en åpning i markedet som er avgjørende for suksessen til Think. Derfor har vi et ønske om å komme i gang med produksjonen så fort som mulig.
– Hvordan har finanskrisen påvirket Think?
– Vi hadde en investeringsplan og planla kapitalutvidelse. Men så kom finanskrisen, og det ble umulig å lånefinansiere arbeidskapital. Vi produserte 11 biler per dag før jul, som var verdensrekord i antall produserte elbiler daglig. Vi hadde en fin stigning, fikk positive tilbakemeldinger og begynte endelig å levere mange biler til kunder. Men det ble vanskelig å få tak i arbeidskapital, noe som gjorde at vi gikk inn i gjeldsforhandlinger.
– Men du ser ikke så mørkt på det likevel?
– I forhold til finanskrisen er jeg overbevist om at man nå har mulighet til å påvirke industrien i mer miljøvennlig retning. Det er ingen tvil om at bilbransjen har trenert elektrifiseringen av transport i årevis. På grunn av at bilprodusentene nå har behov for statlig støtte, kan myndighetene stille krav til renere biler. Nå tar alle bilselskapene tak, og introduserer alt fra plug-in hybrider til elbiler. For miljøets del er finanskrisen genial. Det var akkurat det som skulle til. I forhold til Think er dette bra. Det produseres 50 millioner biler per år, og det tallet må ned. Når flere av disse går over til el, betyr det høyere volum og lavere priser. Det er en enklere vei når man jobber sammen.
– Hvorfor er design viktig?
– Det er det som binder mennesket sammen med produktet. Designeren har som målsetning å se teknologi, industri, marked og kunde som en helhet, slik at du opplever produktet eller tjenesten som viktig for deg. I Think jobber designerne med uttrykk som passer med det kundene er ute etter. Utfordringen vår er at vi skal utvikle et helt nytt produkt som er annerledes enn andre biler, samtidig som det er en bil. Den skal være annerledes, men må være gjenkjennbar.
– Er industrien flink nok til å bruke industridesignere?
– Den kunne gjort det enda mer. Jeg tror mange bedrifter hadde hatt godt av å bruke design strategisk i utviklingsprosesser og ha designere i ledergruppen eller styret. Vi har en tanke som er holistisk, og kanskje mer humanistisk enn teknologer og økonomer. Jeg mener det er en kjempeverdi for bedrifter.
– Hvilken bil kjører du selv?
– Jeg kjører en Think City. Det har jeg gjort i mange år.
– Men dere har en bil i tillegg?
– Jeg har tre barn, så vi har en bil med plass til alle, som vi bruker til hytta. Men den kjøres lite. Elbilen er mye enklere å bruke. Det er bare å lade den hver tredje dag, og den trenger ikke service eller tur på bensinstasjone. Dessuten er den helt stille.
– Med tre barn og en travel jobb blir det vel nok å gjøre?
– Det er nok å gjøre, men det er bra det. Jo mer man har å gjøre, jo mer får man gjort. Med en gang jeg får dødtid, saktner farten. Det gjelder å holde seg i plan.
– Har fornavnet ditt noe med navnet Think å gjøre?
– Jeg var med i prosessen med å lage navnet, men det er ikke knyttet til mitt navn.
– Hva er det mest spennende du har opplevd i karrieren?
– Da vi lanserte Think O på bilutstillingen i Geneve i fjor. Det er første gang jeg har hatt ansvar for et så stort internasjonalt designteam, fra blanke ark til ferdig konsept. Jeg fulgte hele prosessen frem til Geneve, noe som var veldig spennende.
– Hva gjør du på fritiden?
– Det blir mye familie. I tillegg er jeg mye på vannet, enten det er motorbåt eller seilbåt. Dessuten synger jeg opera, og når jeg har tid, tar jeg oppdrag. Etter en sangtime har jeg dobbelt så mye energi som før. Det er fysisk tungt å synge opera, og en veldig fin måte å bruke kroppen på.