På veien forbi Sola lufthavn er det bygget ny vei med fire felt. 9. november blir to av dem reservert tyngre kjøretøy.
Lang prosess
Overingeniør Ingve Lygre Undheim i Statens vegvesen, forteller at han og en kollega begynte å jobbe med dette for ti år siden. Ideen fikk de fra utlandet. Deriblant finnes det et liknende opplegg mellom sentrum og havna i Dublin.
– Den gangen var ikke reguleringsplanen for den nye veien utarbeidet engang. Så det har tatt lang tid.
Ideen om eget tungbilfelt kom som et resultat av at Vegvesenet i lengre tid har jobbet med å få ned biltrafikken i og rundt Stavanger. Dette er også et av målene i Bymiljøpakken.
Strekningen med de nye feltene blir på cirka 2,5 kilometer.
Mindre trafikk
– Hvordan tror du bilistene vil reagere på dette?
– Jeg tror ikke så mange vil være kritisk til dette. Fra og med 1. oktober har vi fått nye bomstasjoner samt rushtidsavgift. Dette har gjort at trafikken har minket, forteller overingeniøren.
Han har altså ikke særlig tro på at det vil bli mer kø til og fra flyplassen.
– Det er viktig å understreke at det kun er tyngre kjøretøyer som får benytte seg av disse feltene. Det vil ikke bli aktuelt for motorsykler, drosjer og elbiler, sier han og legger til at dette også er et tiltak for økt trafikksikkerhet.
LES OGSÅ: Nå kan du se helt nye trafikkskilt langs veiene på Østlandet og Trøndelag
LES OGSÅ: Anbudskaos på E39 Svegatjørn – Rådal: Vegvesenet må lyse ut stor skiltjobb for tredje gang