Skrevet av Henrik O. Madsen, konsernsjef i Det Norske Veritas og styreleder i Norges Expo.
Teknisk Ukeblad skrev nylig om norske stortingspolitikere på besøk i Shanghai som tviler på Expo-effekten. Med dette mener de at konseptet for den norske paviljongen ikke holder mål. Dette synspunktet må bygge på en oppfatning om at Norge og nordmenn var målgruppen da konseptet ble utviklet. Det var de ikke.
For målgruppen er ikke norske stortingspolitikere. Målgruppen er hovedsakelig kinesiske aktører; myndigheter, kultur og næringsliv.
Som styreformann i det norske Expo-styret har jeg vært med på prosessen fra 2008. Jeg har sett hvordan næringsdepartementet utlyste konseptkonkurransen og hvordan arkitektfirmaet Helen&Hard vant konkurransen med sitt fokus på bærekraft og etterbruk. Jeg har også sett hvordan kinesiske grupper var involvert i alle faser av planleggingen nettopp for å sikre at konseptet ble fokusert og tilpasset målgruppen.
Viktige møteplasser
Den norske paviljongen er utformet slik at den skal gi de besøkende en følelse av norsk natur og kultur. Faktisk er det slik at den norske paviljongen ikke bærer en eneste selskapslogo. Årsaken er at det er Norge som skal stå i fokus i Shanghai. Ikke norske bedrifter eller andre enkeltaktører. Det overraskende er kanskje at store norske sponsorer som Kongsberg Gruppen, Statoil, Wilh. Wilhelmsen og DNV midt i finanskrisen har ønsket å bidra til å finansiere et slikt konsept.
Expo i seg selv er en viktig møteplass. En møteplass for kinesiske og norske bedrifter, reiseliv og ikke minst kultur- og utdanningsinstitusjoner. Og de møteplassene som skapes gjennom aktivt bruk av business-senteret på den norske paviljongen har vist seg svært nyttige. Som eksempel har 450 av DNVs viktigste kinesiske kunder besøkt paviljongen.
Expo-effekten under lupen
Fra mitt ståsted tør jeg si at Expo-effekten for norsk næringsliv har vært stor. Kunder og viktige samarbeidspartnere på myndighetssiden i Kina har lagt merke til norske bedrifters tilstedeværelse på Expo. Og om fem uker, når dørene stenges for denne verdensutstillingen, vil 3.5 millioner mennesker ha besøkt den norske paviljongen. Dette er 500 000 mer enn tidligere stipulert.
I oktober setter næringsdepartementet i gang en evaluering av Norges deltakelse på Expo i Shanghai. Evalueringen vil kunne si oss om vi har lyktes eller ei i forhold til de målsettingene vi har satt oss. Og den vil forhåpentligvis peke på forbedringsområder. Kun ved å gå oss selv i sømmene kan vi strekke oss lenger. Og det er noe vi alltid ønsker.
Mitt råd til næringskomiteen blir derfor; la oss se hva evalueringen sier før vi kaster en dom!