SAMFERDSEL

For to måneder siden ville Nye Veier skrinlegge gigantbrua på E39. Nå har de snudd.

Mener likevel det er mulig å kutte prisen med flere milliarder.

Det er bare to måneder siden Nye Veier foreslo å skrinlegge planene om brua over Bjørnafjorden, nå har de ombestemt seg.
Det er bare to måneder siden Nye Veier foreslo å skrinlegge planene om brua over Bjørnafjorden, nå har de ombestemt seg. Illustrasjon: Statens Vegvesen
17. des. 2019 - 13:54

I slutten av september varslet Statens vegvesen at de vurderte å droppe planene om fullstendig ferjefri E39.

Nyheten kom som følge av et forslag fra Nye Veier, som gikk på å skrinlegge planen om gigantbru over Bjørnafjorden, og erstatte den med en indre trase gjennom Fusa.

Nå har imidlertid veiselskapet snudd, bare to måneder etter at de fremmet forslaget. Det skriver nrk.no

Milliardkutt med bru 

– Vi ble utfordret til å tenke nytt om alt. Og ideen om å se på Fusa var mest for å få folk til å tenke annerledes, sier Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier til NRK.

I det opprinnelige forslaget skrev Nye Veier at man ved å droppe brua over Bjørnafjorden kunne kutte prislappen på Hordfast fra 37 til 24 milliarder kroner.

Hobbesland argumenterer nå med at Hordfast-arbeidet har kommet så langt at det er dumt å snu, og mener man skal klare å kutte den totale prislappen på forbindelsen med flere milliarder uten å skrote bruplanene.

– Ved å trekke inn næringslivet tidlig, er vår erfaring at det går an å få til store kostnadsreduksjoner, sier han til avisen.

Varierende prislapp 

Brua over Bjørnafjorden har blitt langt dyrere enn det som var beregnet.

Da prosjektet først ble presentert i 2013 var det med en prislapp på 19 milliarder kroner. Tre år senere, i 2016, var prislappen økt til 43 milliarder.

Etter en runde med kostnadskutt ble det mot slutten av 2018 konkludert med at det skal være mulig å bygge Hordfastforbindelsen for knappe 30 milliarder kroner.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.