Rassikringsprosjektet ved Marstein i Romsdalen åpner før vinteren

Det har vært stans i byggingen på grunn av rasfare.

Før vinteren åpnes rassikringsprosjektet ved Marstein i Romsdalen for trafikk. I tillegg til en 240 meter lang rassikringstunnel (bildet) er det bygd en omfattende rassikring av naturstein i området.
Før vinteren åpnes rassikringsprosjektet ved Marstein i Romsdalen for trafikk. I tillegg til en 240 meter lang rassikringstunnel (bildet) er det bygd en omfattende rassikring av naturstein i området. Kjell Herskedal
Kjell Herskedal
28. mai 2018 - 12:25

Den 240 meter lange betongtunnelen som bygges på E136 i Romsdalen, kan trolig åpnes i oktober i år. Dermed vil området i Fantebrauta ved Marstein være sikrere for ras.

– Vi har hatt stans i byggingen på grunn av rasfare både sist vinter og vinteren før. Det er årsaken til at vi ikke ble ferdige med prosjektet til sommerferien, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen til veier24.

LES OGSÅ: Da tunnelborerne i Bagnskleivtunnelen «møttes» 9 . mai hadde de en feilmargin på sju millimeter

En del av betongtunnelen er allerede ferdig støpt. Overdekkingen har startet. Det er også bygd en ledemur av naturstein mot elva. Samtidig er byggingen av den resterende delen av betongtunnelen godt i gang.

– Det er praktiske grunner til at betongtunnelen ikke bygges sammenhengende. Årsaken er portalen på hver side som får en trompetform. Forskalingen av portalen er lik og flyttes over fra den ene siden til den andre. I august regner vi med å kunne støpe den resterende delen av betongtunnelen, sier Brudeseth.

LES OGSÅ: Stor interesse for Norges lengste tunnel med separat gang/sykkel-veg

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.