Lovön Samverkan AB hadde rukket å sprenge bort 14 prosent av massene som skal fjernes fra den største av tunnelene i Förbifart Stockholm-prosjektet, da firmaet ble kastet ut av prosjektet og slått konkurs. Nå står arbeidet i bero mens man forsøker å finne noen som kan overta tunnelarbeidet, og truer med å forsinke hele gigantprosjektet som skal føre Europavei 4 forbi Stockholm fra 2026.
– I løpet av sommeren skal vi presentere nye spesifikasjoner for oppdraget, og så regner vi med å ha en ny entreprenør klar før nyttår, sier Johan Brantmark, Trafikverkets prosjektleder for Förbifart Stockholm til det svenske nyhetsbyrået TT.
Det skal også utarbeides en ny tidsplan for prosjektet, som har vært gjennom flere andre uforutsette hendelser etter at byggearbeidene ble satt i gang i 2016. Blant annet har man måttet utføre ekstra tettingsarbeider fordi det har lekket vann inn i særlig de nordlige tunnelene i prosjektet.
Det er til sammen 21 kilometer ny E4 som nå bygges, og mye av den nye vegen går i tunnel.
Lovön Samverkan lå etter med arbeidet da de mistet kontrakten på sprengningsarbeidene i tunnelen under Lovön, men Johan Brantmark sier til TT at hovedgrunnen til at kontrakten ble sagt opp, var kontraktsbrudd i forhold til arbeidsmiljøkrav.