Fordeler de første 290 millionene: -En håndsrekning til fylkene

- Nå følger vi opp Nasjonal transportplan, og fordeler de første 290 millioner kronene til nettopp dette formålet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård Foto: Fredrik Naumann - Felix Features
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. feb. 2022 - 15:48

I Nasjonal transportplan 2022-2033 er det lagt opp til en økt satsing på fylkesveier. Et av tiltakene er en øremerket tilskuddsordning til vedlikehold, fornying og utbedring av fylkesveier. Den er nå opprettet, og i 2022 skal omlag 290 millioner kroner bli fordelt mellom fylkene.

– Nå starter vi opprustningen av fylkesveiene. Det er fylkeskommunene som har ansvaret for fylkesveiene, og må betale for utbygging og vedlikehold. Det skal de også gjøre i framtida, men dette er en hjelpende hånd, sier samferdselsministeren.

Milliardprosjekter som Fornebubanen sponses i all hovedsak av bompenger og skattepenger, påpeker Borten Moe. Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.
Les også

Avviser Borten Moes storbykritikk: – De som bruker veiene i Oslo-området betaler mest bompenger

En ny ordning

Den nye tilskottsordninga erstatter tidligere ordninger under «Tilskudd til fylkesveier».

Det er Statens vegvesen som har ansvar for ordningen. Både fordelinga av midlene og oppfølging av prosjektene. Det er fylkeskommunene som velger hvilke prosjekter de bruker midlene på, innenfor rammene som er satt av for ordningen i Nasjonal transportplan.

Vedlikeholdsetterslepet avgjør beløpet

Fordelingen av midlene tar utgangspunkt i vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene, ved å bruke den samme fordelingen som i dag blir brukt til å fordele midler til opprustning og fornying over rammetilskuddet på Kommunal- og distriksdepartementets budsjett.

– I tillegg til å følge opp Nasjonal transportplan, har vi i Hurdalsplattformen lovet å utarbeide en helhetlig og forpliktende plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet. Dette skal vi gjøre i samarbeid med fylkene. Dette vil være viktig for etterslepet av vedlikehold på fylkesveiene er stort, sier Nygård.

Den fem kilometer lange brua over Bjørnafjorden er en sentral del av Hordfast-planene.
Les også

Har brukt over to milliarder på planleggingen – ble vraket

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.