Motorhavarier ombord i skip koster hvert år milliardbeløp. SensIT har de siste månedene testet sitt nye system for trådløs temperaturovervåking på veiv- og krysshodelager i større dieselmotorer i samarbeid med en av verdens ledende produsenter av slike motorer, Wärtsilä Corporation i Finland.
– Gjennom disse testene har vi fått bevist at systemet faktisk kan forhindre at større dieselmotorer havarerer. Samarbeidet har resultert i en rammeavtale for kommersielle leveranser av systemet til Wärtsilä, sier daglig leder Steinar Fossen i SensIT AS.
Ved et motorhavari ombord i et større skip kan inntil 70 prosent av motorens verdi gå tapt. Beløpene blir raskt store når en motor koster fra 10 til 50 millioner kroner.
Havaristatistikk utarbeidet av Det norske Veritas for perioden fra 1990 til 1996 viser at overoppheting av veivlagrene er den direkte foranledningen til hele 14 prosent av rapporterte maskinhavari på firetakts mellomhastighets motorer. For hurtiggående firetakts motorer utgjør denne havariårsaken hele 17 prosent.
– Selv om vi i Norge har et sterkt maritimt miljø, er det paradoksalt nok et svært begrenset hjemmemarked for vårt produkt. Vi må ha aksept for å gjennomføre en konkret installasjon fra den aktuelle motorleverandøren – og det finnes som kjent ikke så mange slike aktører i Norge i dag, påpeker Fossen.
Les mer om saken i TU nr. 9. som kommer på nett og papir 29. februar.