En fersk masteroppgave viser at forsøk med et quiz-verktøy ved Psykologisk Institutt har vært vellykket for å engasjere trøtte studenter.
Studenter plagierer - uten å vite det
Knapper
Det såkalte studentresponssystemet er en IT-basert løsning som lar studentene svare på og gi tilbakemeldinger til spørsmål fra foreleserne.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Studentene gir tilbakemeldingene med fjernkontrolliknende enheter, som minner litt om mentometerknapper som NRK tidligere benyttet.
Resultatene kan raskt presenteres av foreleseren – på samme forelesning.
– Det handler om å gi studentene mulighet til å være noe annet enn passive deltakere i store klasser, sier Hansen til Universitetsavisa.
Har effekt
Hun viser i sin masteroppgave at opplegget fungerer. Det gjør studentene mer engasjerte, oppmerksomme og engasjerte.
Det gjelder særlig i store auditorier, hvor kontakten mellom student og foreleser lett kan bli mangelfull.
Slike systemer er i bruk i andre land, blant annet i USA.