Vegvesenet har foretatt en dybdeundersøkelse av 102 dødsulykker med 106 omkomne på norske veier i 2017.
I over fire av ti dødsulykker (43 prosent) har førerudyktighet vært en medvirkende faktor til ulykken, mens høy fart har vært en sannsynlig medvirkende faktor i 31 prosent av ulykkene.
LES OGSÅ: Rapport: Foreslår rettsmedisinsk obduksjon av alle som blir drept i trafikken
– Ofte er dette et resultat av en kombinasjon av liten erfaring og kunnskap, noe som fører til feilvurderinger og uansvarlig atferd, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen.
Fartsulykker bekymrer
Etter noen år med kraftig økning i antall ulykker med fart som hovedfaktor har tallene begynt å stabilisere seg. Det gjør ikke Vegvesenet mindre bekymret.
– Likevel er det for mange fartsulykker. Sammenhengen mellom fart og alvorlige ulykker er godt dokumentert. Vi har over de siste årene sett en positiv utvikling i overholdelse av fartsgrensene. Men for å redde flere på veiene, må farten ned på norske veier, mener hun.
Kjøring i ruspåvirket tilstand har vært en sannsynlig medvirkende faktor i 20 prosent av dødsulykkene i 2017. Dette omfatter både promillekjøring og kjøring hvor fører var påvirket av narkotika eller medikamenter.
Tenker ikke sikkerhet
Tallene avslører også at sikkerheten ikke alltid er det norske bilister tenker mest på, ettersom 25 prosent av omkomne i bil ikke brukte bilbelte. To av 20 omkomne i motorsykkelulykker brukte ikke hjelm, mens fem av ti omkomne syklister også syklet hjelmløse.
Ranes nøler ikke med å kalle disse opplysningene for skuffende:
– Dette er skuffende tall. Våre analyser viser at mange av disse hadde overlevd om de hadde brukt sikkerhetsutstyr, sier Guro Ranes.
Ser vi på perioden 2005–2017 samlet har ulykkesanalysegruppene analysert totalt 2.185 dødsulykker på norske veier med i alt 2.380 omkomne personer.
Ulykkesbildet domineres også her av møteulykker og utforkjøringsulykker, med mer enn 70 prosent både av ulykkene og antall omkomne.
LES OGSÅ: Arbeidstilsynet tror det er mye underrapportering av ulykker i veg og transportsektoren
Antall unge trafikkdrepte går ned
Samtidig melder TV2 at antall drepte og hardt skadde ungdommer i trafikken er halvert på fem år. Det er UP-sjef Runar Karlsen godt fornøyd med.
– Dette er kanskje det mest gledelige som har skjedd i trafikken de siste årene. I den perioden er det en reduksjon på 53 prosent på drepte og hardt skadde 18 og 19-åringer, sier han til kanalen.
UP-sjefen peker på dobbel prikkbelastning for unge sjåfører, innsats gjennom fartskontroller og holdningskampanjer, sikrere biler og bedre føreropplæring, som faktorer som må få æren for nedgangen.