Minst seks bompengeprosjekter står for fall, om Regjeringen klarer å få flertall for sine forslag i Stortinget.
Rv 4 ved Raufoss
I går kveld tok statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet turen til Raufoss for å bekrefte at det blir slutt på bompengeinnkreving på gamle og nye Riksvei 4.
– Bomstasjonene her vil bli fjernet før planlagt. Vi dekker rivekostnadene og betaler det som måtte stå igjen av gjeld, fortalte han til Oppland Arbeiderblad.
Bommene mskulle egentlig stå til etter påske 2014, da prosjektet på ordinær måte skulle være nedbetalt. Etter Frps inngripen blir sluttdatoen framskyndet med 12 uker.
Rv 55 Fatlatunnelen
Bommen på riksveg 55 ved Fatlatunnelen kblir også borte 1. februar neste år. Regjeringen foreslår å fjerne bompengeinnkrevingen også på denne strekningen, skriver avisa Firda.
– Regjeringen foreslår å lbevilge 60 millioner kroner til nedbetaling av gjelden til Fatlatunnelen. På denne måten kan bompengeinnkrevingen ta slutt fra februar neste år, skriv Frank Willy Djuvik, fylkesleder FrP, i en pressemelding.
Fatlatunnelen skulle i utgangspunktet ha bompengeir fram til 2025, og i denne tunnelen går over 27 prosent av inntektene til driftskostnader.
Rv 9 Setesdal
Bomstasjonen i Valle på riksveg 9 i Setesdal foreslås også fjernet. Nyheten ble presentert av FrPs Ingebjørg Godskesen, som er medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomiteen, på en pressekonferanse i Valle i Aust-Agder.
– Jeg har alltid hatt et hjerte for riksvei 9 og jeg har alltid jobbet for den veien, både i opposisjon, og nå i posisjon. Derfor har vi nå, på vegne av regjeringen, bevilget penger til å legge ned bomstasjonen i Valle i Setesdal, sier Godskesen til NRK.
Hun understreker at nedleggelsen kommer an på om FrP får støtte fra KrF når endelig vedtak skal gjøres i forbindelse med salderingen av budsjettet i desember.
E6 Alta vest
Statssekretær Bård Hoksrud orienterte mandag kommunestyret i Alta om at Regjeringen vil fremme forslag ovenfor Stortinget om å avvikle den planlagte bomstasjonen på E6 Alta vest.
Finnmark bompengeselskap AS innstiller dermed all aktivitet i tilknytning til oppstart og drift av den planlagte bomstasjonen E6 Saltviknes.
Styreleder i bompengeselskapet, Ommund Heggheim, sier at saken skal opp i Stortinget i desember.
- Finnmark bompengeselskap As og våre samarbeidspartnere fryser all aktivitet som har tilknytning til oppstart og drift av bomstasjonen på Saltviknes fra i dag. Vi vil komme tilbake med mer informasjon når saken er avgjort og ting er mer avklart, sier han.
E 39 mellom Molde og Kristiansund
Regjeringen kommer også til å foreslå fjerning bomstasjonen på E 39 mellom Molde og Kristiansund. Bommen som har automatisk innkreving ligger mellom Gjemnessundbrua og Batnfjordsøra, på det som kalles strekningen mellom Høgset og Knutset.
– Når nesten halvparten av bompengene her går til å finansiere lån og innkrevingen så er det ganske meningsløs bruk av penger, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) til Tv2.
Hver dag kjører rundt 1500 biler på strekningen, som er den eneste 90-sonen i Møre og Romsdal. Før den nye Europaveien mellom Nordmøre og Romsdal åpnet i vår, var dette en svært ulykkesbelastet strekning.
E134 Seljord - Åmot
Nylig troppet både samferdselsministeren og hans statssekretær Bård Hoksrud opp på E134 i Seljord, for å fortelle at de stanser det planlagte bompengeprosjekt og sparer dermed norske bilister for en halv milliard i bompenger.
Den 9,4 kilometer lange vegen, som får byggestart neste år, hadde den rødgrønne regjeringen planlagt å bygge ut for i alt 535 millioner kroner. Det statlige bidraget skulle kun være på 31 millioner, mens de øvrige 504 millionene skulle betales av bilistene i form av bompenger.