De aktuelle prosjektene for statlig plan er rv.23 Oslofjord-forbindelsen, E39 Bokn – Stord, E39 Volda – Ålesund og E39 Ålesund – Molde. For Oslofjord-forbindelsen gjelder rådet i tilknytning til brualternativet.
At staten overtar ansvar for planprosessene, er en mulighet i plan- og bygningsloven. Da er det regjeringen som godkjenner planen, mens kommunen deltar i saksbehandling og gir rådgivende uttalelser.
Dette skal til:
Til grunn for vurderingene ligger fem kriterier som Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har satt opp.
Disse kriteriene er:
– Viktig med rask planprosess
– Prosjektet er at stor nasjonal eller regional betydning
– Vi ser store konflikter mellom lokale, regionale og nasjonale interesse
– Lokale myndigheter ønsker statlig regulering
I tillegg ser Statens vegvesen på om det trolig blir store konflikter mellom statlige myndigheter.
– I prosjektene der vi foreslår statlig plan slår flere av disse kriteriene inn, fremholder Grendstad.
– Vi er tilbakeholdne
Statlige myndigheter har tradisjonelt vært tilbakeholdne med å overta kommunens beslutningsmyndighet. De siste årene er det fattet vedtak om statlig plan blant annet i forbindelse med fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16, E10 Hålogalandsveien. E39 Lyngdal vest – Ålgård, E 16 Arna Stanghelle og E 39 Stord – Os.