Ved å benytte tunnel på strekningen unngår man problemer med villrein, kvikkleire, snø, støy og sterke stigninger.
Kortere
Turen blir dessuten over 50 kilometer kortere enn i dag fordi det nesten ikke blir krappe svinger takket være mange tunneler og en del nye bruer.
– Det sparer vi både tid og penger på, sier daglig leder Jørg Westermann i Norsk Bane til Dagsavisen.
Under to timer
Han regner med at reisen uten stopp underveis til ta mindre enn to timer.
Forslaget framkommer i en delrapport utarbeidet med hjelp fra eksperter i Deutsche Bahn. Rapporten skal oversendes Stortingets transportkomité i slutten av uken.
Dyrt
Westermann gjør det klart at det ikke blir billig å gjennomføre planen.
– Vi snakker om et tosifret milliardbeløp, sier han.
Frigjør natur
Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken er begeistret for forslaget.
– Høyhastighetstog mellom Oslo og Trondheim, hvor det meste går i tunnel, kan frigjøre store mengder natur på Dovrefjell. I dag er jernbanen og E6 de største hindrene for villreinflokken i området. Samtidig med at man legger jernbanen i tunnel bør man se på muligheten for å legge E6 i samme tunnel. Da kan du få tilbakeført svært viktige naturområder og redusert belastningen på villreinen kraftig, skriver han i en e-post til TU.no.
Kraft i tunnel
Haltbrekken mener også at slike tunneler kan få andre bruksområder.
– Med tid og stunder vil nok Statnett komme med planer om ei ny kraftlinje mellom Midt-Norge og Østlandsområdet også, og derfor bør man også se på mulighetene til å legge en slik kraftlinje langs den samme traseen som høyhastighetstoget, og i tunnel.
Er togtunnel en god idé? Bruk kommentarfeltet under og si din mening!