De fleste installasjonene til havs er konstruert for å holde i 20 til 30 år.
Behov
Nå er det behov for å øke levetiden med 50-100 prosent for enkelte felt. Da er det avgjørende at operatørene er sikre på at installasjonen kan tåle å stå denne tiden, uten at det går ut over sikkerheten.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det Norske Veritas (DNV) har lang erfaring fra inspeksjoner og levetidsanalyser for konstruksjoner. Basert på denne kunnskapen har de utviklet en programvare som er til god hjelp for å styre og dokumentere nødvendig inspeksjonsarbeid for olje- og gassinstallasjoner.
Den er allerede tatt i bruk av en større operatør på sokkelen.
Forenkler planleggingen
– Utgangspunktet for programmet har vært ønske fra operatørene om å få et verktøy som kan sikre at arbeidsflyt, prosedyrer og dokumentasjon er lett tilgjengelig i forbindelse med inspeksjoner av stålkonstruksjoner, forteller Yngve Rothschild i DNV Software.
For planlegging av en inspeksjonskampanje angis elementene med fargekoder. Systemet beskriver hvert enkelt element i en bærekonstruksjon. Grå farge viser der hvor det ikke er planlagt inspeksjon, grønn farge viser elementer hvor det er planlagt inspeksjoner i løpet av et eller to år.
Gul farge viser hvor det er planlagt i inneværende inspeksjonsperiode, rød viser elementer hvor det skulle vært gjennomført inspeksjoner. Blå farge viser manglende informasjon eller feil i datagrunnlaget.
Status med dokumentasjon
Systemet kan også vise status for elementene etter at det er gjennomført inspeksjon. Resultatet kan da vises med fargekoder. I forbindelse med inspeksjonen legges det inn informasjon knyttet til hvert enkelt element.
Det kan være skaderapporter, bilder, tegninger, video eller andre data som kan være interessante for å dokumentere eventuelle skader og skadeomfang.
– Det viktigste er at de ansvarlige får en full oversikt over status på konstruksjonen, og dermed danner et beslutningsgrunnlag for nødvendige tiltak, sier Rothschild.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Beredskapsanalyser av offshore bærekonstruksjoner
– Systemet er tilpasset slik at det brukes i forbindelse med beredskapsanalyser av offshore bærekonstruksjoner, forteller Jan Egil Sæberg. Han er seksjonsleder for Platform Technology, og leder gruppen for teknisk service mot oljeselskapene. I forbindelse med uønskete hendelser og påfølgende skader er det viktig raskt å kunne fastslå om hendelsen utgjør en sikkerhetsrisiko eller ikke.
– Sammen med flere operatører har DNV bygget opp et bibliotek av oppdaterte analysemodeller av plattformer som raskt kan hentes frem for å analysere situasjonen og finne den beste løsningen, foreller Sæberg.
Disse modellene blir også aktivt benyttet for å vurdere effekter av modifikasjoner og lastendringer i forbindelse med utvidet bruk av plattformene, sier Sæberg.