I utlysningen sto det at jobben skulle fullføres innen 15. november neste år. Under anbudsprosessen kom Vegvesenet fram til at byggetiden var i snaueste laget. Prosessen tok også lengre tid enn forutsatt. Fristen ble derfor utsatt med 7 måneder.
Riksveg 308 er hovedvegen gjennom Tjøme kommune, som ligger sør for Tønsberg. Kommunen består av øya med samme navn pluss massevis av mindre øyer. Den er mest kjent for turisttrafikken i sommerhalvåret, men den ligger ikke i dvale om vinteren. På Vrengenbrua som skiller Tjøme fra nabokommunen Nøtterøy, var det bare en måned med lavere årsdøgntrafikk enn 4 000 i 2007.
Bilistene på riksveg 308 kan likevel lett å få inntrykk av at det er lite behov for g/s-veg. Det kan gå lang tid mellom hver gang man ser en forgjenger eller en syklist. Men forklaringen er enkel: Myke trafikanter har ingen steder å gjøre av seg. Skulderen utenfor kantstripen er bare en vits, og deler av vegen er svingete og lite oversiktlig. Å bevege seg her for egen kraft er en risikosport.
Gang/sykkevegen skal gå langs østsiden av riksvegen fra Sundene helt nord i kommunen til Glennebakken. Oppdraget til Vestfold Anlegg omfatter mer enn veganlegg. Langs rv 308 ligger det mange private hager. Når det blir lagt en g/s-veg gjennom disse, må det utføres mye gartnerarbeid og settes opp mange gjerder. Dessuten skal VA-ledninger og kraftledninger skal legges om og fornyes.
G/s-vegen mellom Sundene og Glennebakken er en del av en planlagt g/s-veg langs rv 308 mellom Kjøpmannsvik på Nøtterøy og Verdens Ende ved sørspissen av Tjøme. Denne inngår i fase 1 av Tønsbergpakken. Entreprenørfirmaet Carl C Fon fra Sandefjord er i gang med g/s-veg gjennom Kjøpmannsvik for 41,5 millioner kroner. Den jobben fullføres i oktober neste år.
Tønsbergpakken er i hovedsak bompengefinansiert, men staten bidrar med et mindre beløp. Dessuten betaler Nøtterøy og Tjøme kommuner for fornyelse av kommunale ledninger.