Havariet til Prestige utenfor Spanias nordvestkyst kunne vært unngått. Det gamle skipet var klassifisert i American Bureau of Shipping (ABS). Dette klasseselskapet har ingen egen miljøklassifisering. Det har derimot Det Norske Veritas. (DnV)
Veritas innførte i år 2000 en egen frivillig miljøklasse/miljøbetegnelse som holder på å få vind i seilene. Kontrakt nummer 100 og 101 ble undertegnet ved verft i Korea i forrige uke. DNV regner med at Miljøklassifiseringen tar seg opp enda mer.
- Mye tyder på at man akkurat som etter forlisene til oljetankerne Exxon Valdez og Erika, vil få nye og strengere regler, sier en kilde i DNV, som dermed regner med økt oppmerksomhet for deres "Clean"-klasse.
Ved miljøklassifisering påtar rederiet seg ved kontraheringen en forpliktelse til å drive skipet etter prosedyrer og retningslinjer som opprettholder den positive virkningen av de innebygde tiltak.
Cruise- og passasjerskip var viktigste målgruppe da reglene for miljøklassen ble utarbeidet.
Fjorten cruise- og passasjerskip har nå betegnelsen "Clean", men over dobbelt så mange offshore supplyskip er nå miljøklasset.
De seneste kontraktene for oljetankere bekrefter en trend der stadig flere redere ønsker å bidra til å redusere miljøbelastningen fra sin aktivitet.
- Med bakgrunn i Prestige-havariet og andre miljø-ulykker, er dette forståelig, sier Veritas-kilden.