Banen, som skal gå mellom Majorstuen i Oslo og Fornebu i Bærum, skulle etter planen bli ferdig høsten 2025. Men ifølge en rapport må det beregnes opp til ett og et halvt års ekstra byggetid, skriver NRK.
– I verste fall er vi ikke klare før våren 2027, og det er jo leit, sier direktør for Fornebubanen, Irene Måsøval.
Hun legger til at de nok har vært for optimistiske når det gjelder banens ferdigstillelse.
Noe av årsaken til forsinkelsen skal være at anleggsarbeidet er svært komplisert. Dette gjelder særlig for stasjonene på Skøyen og Lysaker. Begge ligger i kompliserte byggeområder med næringsbygg, jernbane og annen infrastruktur.
Anleggsstarten er satt til 2020, noe Måsøval sier de står fast ved. I tillegg vil det bli sett på muligheten for å spare inn både tidsbruk og kostnader. Krevende anleggsarbeid og økte kostnader knyttet til blant annet anleggsgjennomføring, vil gjøre banen dyrere. Ifølge NRK vil prisen øke fra 13,8 milliarder til drøyt 16 milliarder.
Fornebubanen blir en ny T-banelinje fra Fornebu til Majorstuen, der den skal kobles sammen med det øvrige T-banenettet. Den nye traseen blir over 8 kilometer lang med seks stasjoner.
- Arkitektur: Slik blir t-banestasjonene langs Fornebubanen