I Rogaland Kunnskapspark har vi 20-30 nystartede bedrifter til enhver tid. Ca 15 nye starter opp i 2002.
Nye kommer inn og de mer erfarne flytter ut. Råvaren er ideene, produktet er operative bedrifter. På et vis kan kunnskaps- og forskningsparkene ses på som produksjonsbedrifter.
En typisk gründer har hatt en god jobb og er høyskole- eller universitetsutdannet. Arbeid eller hobby har brakt henne i kontakt med problemstillinger som gir en god produktidé. Ideen utvikler seg og vil ikke slippe taket. Etter hvert handler det om livskvalitet; å realisere en drøm. De modigste forlater en trygg jobb og kaster seg ut i det.
Så er det å overbevise nettverk og ressursmiljøer om at ideen er god.
Dette er et arbeid som går i etapper. Aller først gjelder det å få startkapital. I denne sammenheng snakkes det mye om såkornkapital. I Norge har vi en hovedkilde for slik kapital: SND.
Nærmere 90 prosent av alle nystartede bedrifter vi kjenner til har SND som finansiell primærkilde det første året. Dersom denne investeringskilden tørker ut, vil det bli bråstopp i nyetableringer. V
i kan vanskelig forestille oss hvordan gründeren opplever det når SND brått får kutt i rammene og endrede rammebetingelser . Vi har sett dette flere ganger de siste årene. Inntekts- og utviklingsgrunnlaget faller bort over natta. For lønnsmottakere vil det være som om bedriften sa at "resten av året har vi ikke lønnsmidler, så dere får finne penger et annet sted. Utpå nyåret får dere lønn igjen!"
Å overbevise noen om at ideen er god, blir også oppfattet som et spørsmål om personlig tillit til personen bak ideen. Et avslag kan fort bli å betrakte som et tillitsbrudd eller et personlig nederlag. Masse arbeid og personlig prestisje ligger bak, og så oppnår man å ikke bli trodd.
Hele tiden er det snakk om å klatre opp på nye trinn, ta nye skritt. Utvikling og testing av produktet, noen ganger blir det ett skritt fram og to tilbake. Ny kapital må inn. Vurderingen man får av investorer og andre kan oppleves som overflatisk, mange ganger med rette. Det er lettere å si nei enn ja.
Resultatet for gründeren blir at alt tar mye lenger tid enn man hadde håpet og kanskje lovet familien.