Stadig flere bransjer tar i bruk droner til ulike formål. Denne uken var det forsikringsselskaper sin tur.
På et kurs for takstmenn på avdelingen for store skader, ble nemlig fire av Gjensidiges ansatte lært opp til å styre de fjernstyrte farkostmidlene.
Rask oversikt
Målet med dronebruken er å få muligheten til å kartlegge og dokumentere hendelser raskere enn i dag.
– Vi er alltid på leting etter ny teknologi, og ser at droner kan komme både samfunnet, kunder og oss til gode, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige.
Han forteller at selskapet blant annet ser for seg at droner kan ha betydning ved større branner.
– Der har ofte selv ikke lokalt brannvesen ressurser til å få en rask og god totaloversikt over skadeomfanget, det vil vi kunne få ved hjelp av droner, sier han.
Stort potensiale
En av de som fikk opplæring på kurset og nå får droner som en del av arbeidshverdagen er Arild Christophersen.
– Det er moro å prøve nye ting, og jeg tror dette kan være en god løsning for å få raskere oversikt over skadeomfang i forsikringsbransjen, sier han.
Gjensidige er det første norske forsikringsselskapet som prøver seg på løsningen. Christophersen tror bruken bare vil eskalere i årene fremover.
– Foreløpig er tanken å benytte seg av droner i skadeområder for å få rask oversikt, men på sikt tror jeg det vil være mulig å benytte seg av droner i forbindelse med etablering av forsikring også. Sånn som ting er i dag har vi liten oversikt over standen på boligene vi forsikrer. Ved å benytte oss av droner vil vi kunne ta avgjørelser om forsikringer som inngås på et helt annet grunnlag, sier han.
Forebyggende arbeid
Sigurd Austin, konserndirektør i Gjensidige Skade tror også droner kan brukes for å forhindre forsikringssaker i fremtiden.
– Per i dag har vi ikke lov til å fly droner utenfor synsfelt, men om det endres vil bruken kunne eskalere veldig. Det vil for eksempel gå an å bruke droner for å sende ut oversiktsbilder til hytteeiere over mengden snø på hyttetaket, og forhindre skader som følge av dette, sier han.
Austin mener det er en god del penger å spare på dronebruk på sikt.
– Jeg tror vi kan spare mellom 10 – 20 prosent på mange av sakene vi er ute på ved å bruke droner fordi vi får svarene raskere. Jo raskere vi får svarene, jo raskere klarer vi å se hva vi skal gjøre og sparer en god del tid, sier han.
Skal vurdere timing
I første omgang skal dronene testes ut i en seksmånedersperiode.
Austin sier spørsmålet ikke er om selskapet skal ta i bruk droner, men om det er modent for droner.
– Droner kan ha mange fordeler. Det kan gjøre inspeksjonene raskere og bedre for oss, gjøre at vi slipper å sende inn takstmenn i områder som ikke nødvendigvis er ideelle samt gi kunden kortere behandlingstid. Om seks måneder vil vi avgjøre om vi er klare for dette, eller om vi er for tidlig ute, sier han.