I utgangspunktet skulle oppgraderingen vært en overflatejobb. Det eneste som skulle gjøres under bakken var å grave groper for sandfangkummer. Gravejobben viste seg å bli langt mer omfattende. Overvannsledningen som går parallelt med bussterminalen, var i så dårlig forfatning at den måtte skiftes ut.
Overvannsledningen ligger like ved utløpet til Akerselva. På denne kanten av byen kan man ikke grave uten videre. Her ligger minnene fra en fjern fortid tett under bakken. Utgravingen følges kontinuerlig av en arkeolog fra byantikvaren. Det betyr langsom framdrift.
Da Vegvesenet skrev kontrakt med entreprenørselskapet Aktiv Veidrift i fjor vår, var forutsetningen av arbeidet skulle vært fullført innen 1. desember. Når regner man med en forsinkelse på rundt tre måneder, hvis arkeologene ikke finner noe interessant. Gjør de det, kan det ta atskillig lenger tid. Oppmerking og beplantning blir uansett ikke gjort før til våren.
Strekningen som berøres av ombyggingen er 400 meter lang. Vegvesenet har tre mål med prosjektet: Bedre forholdene for kollektivtrafikken, gjøre Schweigaards gate triveligere, og tilpasse den til Nordenga bru, den nye brua over sporene på Oslo S. Etter at kontrakten om Schweigaards gate ble inngått, ble det klart at åpningen av Nordenga bru blir betydelig forsinket. Dermed får ikke forsinkelsen i Schweigaards gate så alvorlige konsekvenser som den kunne fått.