Ett av dem er evnen til å utføre reparasjoner i rommet.
Romfergen Atlantis vil på første ferd etter ulykken ha med en 15 meters forlengelse for robotarmen, slik at samlet armlengde blir ca. 30 m. Den gjør det mulig å inspisere underside og vingeforkanter med kamera.
Astronautene skal også prøve ut et reparasjonssett som kan utbedre mindre skader på varmeskjoldblokker og vingeforkantseksjoner.
Den første ferden var berammet til mars neste år, men kommer neppe før tidligst til sommeren. Trolig blir det også en ferd nummer to for videre prøving av utstyr og prosedyrer. Begge romfergene skal til Den internasjonale romstasjonen. De kan ta med forsyninger og reservedeler til stasjonen, men ikke nye mannskaper eller seksjoner for fortsatt utbygging.
De nye og strenge kravene til fotografering/filming av start og tankfrakobling krever dagslys. Sammen med banetekniske forhold knyttet til møte med og kobling til romstasjonen, gir dette store begrensninger i oppskytningsmulighetene.