Oslo (NTB): Forskerne Thor-Erik Sandberg Hanssen og Finn Jørgensen ved Handelshøgskolen, Universitetet i Nordland, kommer dermed fram til samme konklusjon som to BI-professorer i 2009, skriver Aftenposten.
Den gang fastslo BI-professorene Rune Sørensen og Leif Helland at veger ble bygget der dette ga størst politisk uttelling – for å vinne velgere lokalt.
Hanssen og Jørgensen har gjort tre hovedfunn i sine undersøkelser av til sammen 83 forskjellige riksvegstrekninger i Norge for perioden 2010 til 2019.
Det ene er at det investeres mest i riksveger i fylker som i forhold til innbyggertallet er overrepresentert på Stortinget. Et annet er altså at det i liten grad tas hensyn til forventet trafikkvekst. Det investeres altså ikke mer i riksveger hvor det forventes kraftig trafikkvekst, konkluderer de.
Forskerne har også fastslått at det ikke er slik at det nødvendigvis blir investert mer i riksveger som er farlige og «miljøfiendtlige».