SAMFERDSEL

Forskerne nyanserer: Mobiltelefon i bilen kan bedre trafikksikkerheten

Fører til mindre stress ved forsinkelser, og dermed lavere hastigheter.

Å taste på mobilen er svært dårlig for trafikksikkerheten, men nyere forskning viser at muligheten til å gi beskjeder via mobilen faktisk kan bedre trafikksikkerheten i mange tilfeller.
Å taste på mobilen er svært dårlig for trafikksikkerheten, men nyere forskning viser at muligheten til å gi beskjeder via mobilen faktisk kan bedre trafikksikkerheten i mange tilfeller. Illustrasjonsfoto: Erlend Aas/Scanpix
11. jan. 2020 - 05:15

Det har lenge vært kjent at bruken av mobiltelefon i bil øker sjansen for trafikkulykker, og i 2019 innførte Samferdselsdepartementet prikkbelastning for ulovlig bruk av mobil under kjøring.

I en ny artikkel på nettstedet Samferdsel roses imidlertid lovlig mobiltelefonbruk for i noen tilfeller å øke trafikksikkerheten på vei. Artikkelen er skrevet av Finn Jørgensen og Thor-Erik Sandberg Hanssen ved Nord universitet.

Senker stressnivået

I artikkelen ser forskerne på hvordan trafikksikkerheten påvirkes av at sjåføren lytter til radio, bruker mobiltelefon lovlig og har passasjerer i bilen.

Hovedfunnet er at alle de tre aktivitetene med stor sannsynlighet reduserer sjåførens konsentrasjon og dermed også kjøreferdigheter.

Funnene viser imidlertid at de tre aktivitetene også kan ha en positiv effekt på kjøringen ved at de senker sjåførens stressnivå.

Mindre stress gir lavere hastighet

«En lite påaktet fordel med å ha tilgang til mobiltelefon mens en kjører er at sjåførene kan gi beskjed dersom de blir forsinket til avtaler som for eksempel å komme hjem til middag som planlagt, nå et jobbmøte eller stille til konsultasjon på sykehuset», skriver forskerne.

Ved å få gitt beskjed om forsinkelsen vil føreren altså bli mindre stresset og få det mindre travelt med å komme fort frem. Noe som fører til lavere kjørehastighet.

Jo viktigere avtale det er snakk om og jo lengre kjøreturen er etter at føreren har gitt beskjed om forsinkelsen, jo større positiv virkning vil beskjeden man får gitt via mobiltelefonen ha for trafikksikkerheten.

Bilde av boligplattformen Alexander Kielland dagen etter at den mistet ett av beina og kantret i Nordsjøen den 27. mars 1980. På bildet ser man de fire gjenværende beina på den veltede plattformen som stikker opp av vannet.
Les også

Overlevende og etterlatte etter Kielland-ulykken strever med dårlig livskvalitet

Flere, men mindre, ulykker

Hovedkonklusjonene til forskerne er at stress generelt påvirker sjåføren negativt.

Stress gjør at sjåføren øker farten for å komme raskere frem. Både radio og passasjerer kan, selv om en fin radiokanal eller en hyggelig passasjer minker stress, gi økt stress dersom sjåføren ikke liker det han eller hun hører på radioen eller har med en passasjer han eller hun ikke liker.

Sikkerheten på veien avhenger derfor av hvordan distraksjoner fra radio, mobiltelefon og passasjerer påvirker stressnivået, og dermed kjørehastigheten.

Forskerne konkluderer med at bruk av radio og mobiltelefon i bil sannsynligvis fører til flere, men mindre alvorlige ulykker. Det skyldes at sjåførene blir mindre konsentrerte samtidig med at de kjører saktere.

Passasjerer i bil kan føre til færre, men mer alvorlige ulykker. Det skyldes at de kjører saktere, men konsekvensene av hver ulykke kan bli større fordi flere kan bli skadet.

----

Artikkelen er oppdatert etter første publisering, med opplysningen om at det er lovlig mobiltelefonbruk forskerne har sett på. 

Over 30 prosent av Finlands strømforsyning kommer fra kjernekraft. På bildet Olkiluoto som er et av Finlands to kjernekraftverk.
Les også

Rapport: Kjernekraft er trygt på nivå med sol- og vindkraft

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.