Det er fem år siden Hanne S. Finstad tok initiativ til å arrangere de første forskerkursene for barn i Oslo.
Det startet beskjedent, men ballet raskt på seg. Allerede første året ble det arrangert åtte kurs fordi interessen var så stor.
– Veldig gøy
I år deltar flere tusen barn over hele landet på forskerkurs. Karla Pahr (14) har vært med på to kurs og flere ekspedisjoner.
– Det er veldig gøy og jeg har lært mye, sier Karla, som vil bli veterinær når hun blir stor.
– Forskerfabrikken er et samlebånd av opplevelser, forsikrer Finstad, som i utgangspunktet ønsket å lage et fritidstilbud til barn rundt forskning og teknologi, slik man allerede har for sport, musikk og kunst. Selv har hun hovedfag i biokjemi og er dr. philos fra Universitetet i Oslo.
Norsk skole sviktet
Det hele startet med at Finstad så at det omtrent ikke fantes realfagstilbud som barn kunne drive med på fritiden.
– Det som overrasket oss var den positive responsen fra barna. De har fra første dag stått i kø for å gå på forskerkurs. Her har norsk skole sviktet i årevis. På mange barneskoler har naturfagsundervisningen i hovedsak vært teoretisk, sier Finstad, som mener at naturfaget må oppleves gjennom ulike aktiviteter.
– Da stimuleres interessen for faget. I dag er mange barn understimulert på kunnskap om realfag selv om det er teknologi og forskning som former fremtiden vår. Jeg har tro på den nye lærerplanen i naturfag. Målet om å stimulere forskerspiren i barn og unge må føre til en mer aktivitetsbasert undervisning.
Vil lære mer
Det viste seg raskt at bare ett forskerkurs ikke var nok. Barna ville lære mer, og kurstilbudet ble utvidet til kurs to og tre.
– Våre evalueringer viser at mer enn 80 prosent av alle som går på kurs ønsker flere tilbud. De blir motivert til å lære mer om forskning ved å delta på kursene og lærer mye nytt, sier Finstad. Nå forbereder Forskerfabrikken også kurs for ungdom.
– Det viser seg at også denne aldersgruppen er veldig interesserte De fortjener også et tilbud.
En arena for ulike miljøer
Forskerfabrikken ble grunnlagt som en forening med ideelt formål og er basert på frivillig innsats. Fra å være en liten organisasjon, har Forskerfabrikken i løpet av få år blitt en ressurs for mange aktører som er opptatt av å øke barns interesse for forskning. Kurslederne holder til daglig på med hovedfag eller doktorgrad og ønsker å formidle forskning til barn på kveldstid.
– Forskerfabrikken har blitt en arena for ulike realfagsmiljøer, sier Finstad, som understreker at hun har vært heldig.
– Jeg fikk med meg de riktige folkene fra dag én, smiler gründeren, som ikke lenger trenger å oppbevare alt utstyret til kursene i garasjen sin.