TRAFIKK OG ITS

Først i Europa med godkjent avansert system for «selvkjørende» biler

Ford fikk i dag, som de første i Europa i sitt slag, en forskriftsmessig godkjenning for bruk av et nivå 2 håndfritt avansert førerassistansesystem for bruk på motorveier.

Systemet overvåker veimerking, fartsskilt og trafikksituasjonen rundt bilen for å kontrollere styring, akselerasjon, bremser og bilens plassering i kjørefeltet.
Systemet overvåker veimerking, fartsskilt og trafikksituasjonen rundt bilen for å kontrollere styring, akselerasjon, bremser og bilens plassering i kjørefeltet. Foto: Ford
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
13. apr. 2023 - 11:24

Det betyr at førere av Mustang Mach-E med teknologien kan ta i bruk såkalt «hands-off, eyes-on teknologi» i Storbritannia.

Mer enn 193 000 Ford- og Lincoln-eiere i USA og Canada har allerede tilbakelagt mer enn 102 millioner kilometer med selvkjørende BlueCruise-kjøring. Systemet ble også nylig kåret til Consumer Reports Top Rated Active Driving Assistance System i USA.

Nå har det britiske transportdepartementet gitt grønt lys til at Ford BlueCruise-teknologi kan tas i bruk på 3700 km med motorvei i England, Skottland og Wales, som er pekt ut som såkalte godkjente «Blue Zones».

Kan slippe rattet

Med BlueCruise tas hele kjøreopplevelsen til et nytt nivå. Systemet overvåker veimerking, fartsskilt og trafikksituasjonen rundt bilen for å kontrollere styring, akselerasjon, bremser og bilens plassering i kjørefeltet. Systemet sørger også for at du holder en trygg og god avstand til bilene foran, selv om trafikken skulle stoppe helt opp.

I tillegg sjekker sofistikert infrarød kamerateknologi hele tiden at føreren følger med – for sikkerheten sin skyld.

Mustang Mach-E-eiere i Storbritannia med varianter av modellår 2023 blir de første i Europa som kan aktivere BlueCruise, som er en abonnementstjeneste. <i>Foto:  Ford</i>
Mustang Mach-E-eiere i Storbritannia med varianter av modellår 2023 blir de første i Europa som kan aktivere BlueCruise, som er en abonnementstjeneste. Foto:  Ford

– Når Ford BlueCruise-teknologien nå blir det første håndfrie førerassistansesystemet av sin type som blir godkjent for bruk i et europeisk land, er det et viktig øyeblikk for bilindustrien. Det å kjøre på motorvei kan være både krevende og skremmende for mange. Med BlueCruise blir kjøreturen litt mindre kjedelig. Føreren får også litt ekstra selvtillit og en mer komfortabel kjøretur, sier Martin Sander, General Manager, Ford Model e Europe.

Ford forventer at BlueCruise vil bli aktivert i flere europeiske land når de regulatoriske forholdene tillater det, og vil rulle ut systemet i flere av de kommende Ford-modellene i årene fremover.

«Hands-off, eyes-on»-kjøring

BlueCruise tar i bruk Fords nåværende førerassistansesystemer som intelligent adaptive cruisekontroll. Denne funksjonen sikrer at bilen automatisk følger trafikken i fartsgrensen, også når det stopper helt opp. Når føreren aktiverer BlueCruise i en godkjent Blue Zone på motorvei blir kjøring uten at du har hendene på rattet gjort tilgjengelig hvis de fortsetter å holde øye med veien foran seg.

Før håndfri kjøring kan initieres, vil BlueCruise-systemet bekrefte at kjørefeltmarkeringer er synlige, at føreren har øynene på veien og at andre forhold er i orden. Systemet bruker tekst og lyssignaler for å kommunisere at funksjonen er i håndfri-modus.

Systemet kan brukes i hastigheter opptil 130 km/t. Et frontkamera registrerer veimerkingen og fartsskiltene. Et infrarødt kamera montert på rattstammen peker mot føreren og sjekker øynene og hodestillingen. Selv når sjåføren kjører med solbriller overvåker dette systemet føreren for å forsikre seg om at de har fokus på veien.

Hvis systemet merker at føreren er uoppmerksom vil først advarsler komme opp i instrumentpanelet før det kommer en lydalarm, aktivering av bremser og til slutt senking av hastigheten. Det samme skjer hvis føreren ikke plasserer hendene tilbake på rattet når de forlater en Blue Zone.

Fleksible løsninger gjør det mulig for forbrukerne å bruke strøm når det er mest gunstig for nettet og dermed rimeligst. Med dagens strømpriser er det veldig mange som vil spare på dette, skriver innleggsforfatterne.
Les også

Med dagens strømpriser er det veldig mange som vil spare på dette

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.