Som første utleieselskap i Skandinavia, kan Renta nå tilby den første elektriske bomliften til bruk i tunnel. Kundene er utålmodige og vil ha flere. De kommer, men leverandør Scanlift Maskin opplever at fabrikkene ikke greier å produsere el-liftene raskt nok.
Tydelig grønn profil
– Når Renta er den første i Skandinavia som kan tilby eldrevne bomlifter til tunnelarbeid, viser det at vi mener alvor når vi snakker om bærekraft og miljø, sier salgssjef for samferdsel i Renta, Ole Heie.
Renta er opptatt av å tilby bransjen de beste teknologiske og digitale løsningene og har en tydelig grønn profil. Nå leverer selskapet den første eldrevne tunnelliften, riktignok en hybrid. Av sikkerhetsmessige grunner har den fremdeles dieseltank.
Tunnelmaskiner på Gardermoen
– Det er W. Giertsen Tunnel som har sikret seg den første eldrevne bomliften for tunnel.
Den går rett til tunnelarbeid i Stockholm. De neste skal i arbeid i tunneler i Norge, sier
Heie. Han opplyser at Renta får åtte eldrevne tunnellifter i år og ytterligere 22 neste år.
På ti av dem er dieseltanken tatt bort.
Den første el-drevne liften ble presentert på Gardermoen denne uka. Stedet var ikke tilfeldig valgt. Renta ser nemlig for seg å utvikle en egen hub for tunnelmaskiner på Gardermoen.
Bransjen «står i kø»
Det er Scanlift Maskin som leverer Airo-liftene. –Vi ønsker å levere enda flere eldrevne tunnel-lifter, men produsentene greier for øyeblikket ikke å levere i takt med etterspørselen. Det er et sunnhetstegn at bransjen «står i kø» for å få mer miljøvennlige maskiner, sier salgsansvarlig for liftene i Scanlift Maskin, Owe Hegre.
Renta har 20 anlegg i Norge med sterke posisjoner på Vestlandet og i Nord-Norge. Med oppkjøpet av Utleiesenteret tidligere i år, styrket Renta posisjonen på Østlandet.