– Barack Obama har gjennomført den mest effektive internettkampanjen vi noen gang har sett fra en presidentkandidat. Han representerer en generasjon og organisasjon med teknologien under huden. Sånn sett er det grunn til å være optimistisk, sier administrerende direktør i Abelia, Paul Chaffey, til TU.no.
Tror på løftene
Obamas valgløfter er blant annet bredbånd til alle, dobling av bevilgningene til forskning i løpet av ti år, skattefordeler til forskningsbedrifter og bedre vilkår for entreprenører og små, ferske bedrifter.
– Jeg tror det er hold i løftene. Jeg tror han skjønner forskningens og teknologiens betydning, og at teknologi er avgjørende for å styrke USAs posisjon, sier Chaffey, som også tror valget av president vil føre til at USA får fokus på koblingen mellom teknologi og miljøutfordringer.
– Jeg opplever at Obama har tro på privat initiativ, entreprenørskap, forskning og kunnskap. Sånn sett vil vi nok få et USA som satser på kunnskapsprogrammer med det å få frem gode bedrifter som mål, sier Chaffey.
Avventende fortsatt
Abelia-direktøren synes det er påfallende at Obama har fått stor oppslutning i stater med høyt utdanningsnivå og tunge teknologi- og forskningsbedrifter.
– Obama står sterkt i de kunnskapsdominerte områdene av mange grunner, men ikke minst på grunn av hans meninger om forskning, teknologi og miljøutfordringene, sier han.
På ett punkt mener han imidlertid at Obama kan skade bransjen: Det er en redsel i miljøet for at han skal gå mot en mer restriktiv handelspolitikk, noe som kan bli fatalt for teknologibedrifter som er avhengige av et internasjonalt marked.
– Den frykten vil nok ligge der helt til han motbeviser at det er grunnlag for den. Da blir det avgjørende hvem han velger som sine ministre og rådgivere. Dersom han velger de riktige nøkkelpersonene lover det bra. Da er det et tegn på at han faktisk vil satse, sier Chaffey.