De som vil ha ansvar for drift og vedlikehold av vegene i dette området må gi anbud innen 15. januar.
Inntil nylig har de fleste driftskontraktene hatt en varighet på fem år. Nå vil Vegvesenet forsøke noe nytt. I den forbindelsen er kontraktstiden forlenget med tre år.
Det er ikke den eneste forandringen. I konkurransegrunnlaget blir det forlangt at entreprenøren skal ha flere egne ansatte og eie flere sentrale maskintyper enn det som har vært forlangt tidligere.
Et annet nytt krav er at snø og is primært skal fjernes med mekanisk utstyr. Salt skal stort sett bare brukes for fjerne is som skyldes underkjølt regn. Videre er det nye krav når det gjelder lærlingekontrakter og utslipp fra maskiner.
Driftsområdet er også nytt. Det er resultatet av en sammenslåing av to områder - Vest-Telemark og Vinje. Navnene er ikke logiske siden området Vinje omfatter de vestligste delene av Telemark.
Det nye driftsområdet heter Telemark vest. Det består av kommunene Drangedal, Fyresdal, Kviteseid, Nissedal, Nome, Tokke og Vinje, pluss en del av Bykle i Aust-Agder og Odda i Hordaland.
Fram til utgangen av august neste år har Presis Veidrift driftsansvar for området Vinje og NCC for Vest-Telemark.
I Telemark vest er det 240,9 km riksveg, 587 km fylkesveg og 13,7 km gang/sykkelveg.