Veinettet som omfattes av oppdraget består av til sammen 41 tunneler. Ifølge Tord Bentzen i Troms og Finnmark fylkeskommune er det første gang at de legger tunnelvaskingen ut som en separat kontrakt.
– Tidligere har dette inngått som en del av driftskontraktene. Men vi ønsker ekstra fokus på renholdet av tunneler, samtidig som vi mener at definerte fagkontrakter som dette gir et mere spisset oppdrag for entreprenørene.
Kontrakten med Vakumkjempen innebærer at felleskontraktene mellom fylkeskommunen og Statens vegvesen, som avsluttes de nærmeste årene, vil bli faset inn gradvis. Bare de siste to årene av kontraktsperioden vil derfor telle totalt 41 tunneler.
Kontrakten, som har en verdi på 24,8 millioner kroner, gjelder for perioden fra 2022 til 2027, og har en gjensidig opsjon på forlengelse med 12 måneder, hvis partene er enige om det.
Rykende uenige om gigantprosjekt – møtes i retten
Spylebil og kostebil
Daglig leder Stian Kristiansen i Vakumkjempen Nord-Norge forteller til Veier 24 at de tidligere har god erfaring med tunnelvask, men da som underentreprenør for driftsentreprenører i landsdelen.
I dag har de en egen spylebil og en egen kostebil som brukes til denne typen oppdrag, men at det nok må foretas nye investeringer underveis.
Selskapet har spesialisert seg på flytting av masser og væsker ved hjelp av vakuum og trykk, og har blant annet flere kraftige mobile supersugere og spylebiler til disposisjon.
Den amerikanske hæren: Kjøper norskprodusert drone for én milliard