Agder Massetransport AS på Hamresanden utenfor Kristiansand som har tatt nyvinningen i bruk.
– Et anbud fra Kristiansand kommune om en rammeavtale var foranledningen til investeringen. I anbudet la kommunen inn at de som kunne tilby en fossilfri tung lastebil, ville bli foretrukket, forteller daglig leder Frank Ilebekk i Agder Massetransport.
Firmaet har også et godt samarbeid med Avfall Sør Næring AS. De synes det er kjempepositivt at alle deres kunder i Agder nå kan få jord levert på en miljømessig god måte.
Først ut med elektrisk
Volvo var en av verdens første store produsenter som kunne tilby en helelektrisk løsning på biler opp til 27 tonn totalvekt. Tidligere i år lanserte Volvo hele produktserien med elektrisk drivlinje. De større modellene FM, FMX og FH kan leveres i batterielektrisk utgave for vogntogvekter opp til 44 tonn. Først ut av de større bilene blir trekkvogner.
–Vi er stolte over å kunne få levere en helelektrisk løsning til en lokal kunde som Agder Massetransport. Det er flott at en lokal aktør er villig til å gå inn og markere seg ved å investere i en miljøvennlig løsning, som i dag koster vesentlig mer enn en tradisjonell diesel lastebil, sier salgssjef Tom Jarlsby hos Volvo-forhandleren Trucknor Kristiansand.
Dyrere enn en fossibasert bil
Enova støtter overgangen til mer miljøvennlige transporter, og dekker ca 40 prosent av merkostnaden for en elektrisk lastebil. Men fortsatt blir dette en større investering for transportøren enn ved bruk av tradisjonelle løsninger.
– Vi har faktisk i tankene å investere i en bil til. Det er viktig at noen går foran i skiftet til mer miljøvennlige transporter, men det koster også ekstra. Denne bilen vil kunne jobbe for kommunen midt i sentrum uten å ha noe som helst utslipp. Batteriene er også blitt så bra at den kan benyttes som en annen bil i en vanlig arbeidsdag, sier Frank Ilebekk, som er ny leder i transportbedriften, og tiltrer den nye stillingen 1. september.
– Vi har jaget vekt hele veien på denne bilen, som har fire batterier som til sammen veier ca 2 tonn. Det er valgt et lett tipp-påbygg og det er valgt aluminiums hjul, som bidrar til lettere bil og derved høyere nyttelast. En tre-akslet anleggsbil som dette har normalt en tillatt bruksvekt på 26 tonn, men myndighetene tillater 1 tonn mer totalvekt, fordi det er en nullutslipps lastebil, kan salgssjef Tom Jarlsby opplyse.