Nåværende E6 over Sørkjosfjellet holder en standard som ikke er en europaveg verdig. Den nye vegen blir 10,5 km lang. 4,7 km skal gå i tunnel under det høyeste partiet. Når anlegget blir ferdig, vil det høyeste punktet ligge ca. 125 meter lavere enn nå. Veg i dagen vil i hovedsak følge nåværende trasé, men standarden blir betydelig hevet.
Prosjektet er kostnadsberegnet til 872 millioner 2013-kroner. Anleggstiden blir ca. tre år.
Oppdraget som er lyst ut gjelder arbeid på begge siden av tunnelen. De 870 metrene veg i dagen går mellom tunnelpåhugget og tettstedet Sørkjosen, som ligger øst for fjellovergangen. På vestsiden skal det sprenges en 150 meter lang forskjæring.
Masseuttaket blir betydelig. Det skal sprenges 137 986 kbm. Av dette blir 29 202 kbm brukt i veglinjen, og 108 784 kbm går til depot.
Tunneljobben blir lyst ut tidlig neste år. Det er ikke avgjort om anlegg av veg i dagen på vestsiden skal inngå i samme entreprise. Det som er klart, er at elektroinstallasjonene i tunnelen blir en egen entreprise.