Strekningen som er utlyst går mellom Harangen og Halsteinbrua. Vegen vil gå i nærheten av nåværende fylkesveg 714. Tunnelen skal gå gjennom Harangshammeren. På vestsiden av tunnelen får E 39 helt ny trasé, på østsiden skal den følge traséen til fylkesvegen, men den blir betydelig oppgradert.
Tre små bruer inngår i oppdraget. Lengdene varierer mellom 20 og 40 meter. To av dem er overgangsbruer, den tredje fører E 39 over en liten elv.
Neste entreprise på dette prosjektet gjelder den nesten 8 km lange strekningen Halsteinbrua-Høgkjølen. Den lyses trolig ut tidlig neste år.
Sommeren eller høsten 2015 skal hele strekningen Harangen-Høgkjølen være fullført. Da blir en del av de nåværende fylkesvegene 710 og 714 omklassifisert til E 39. Fylkesveg 714 skal ta av fra E 39 i et to-planskryss på Stokkhaugen. Anlegg av dette krysset inngår i entreprisen som er utlyst.
Tunnelen gjennom Harangshammeren får profil T 10,5. Veg i dagen blir 10 meter bred mellom Harangen og Stokkhaugen. Mellom Stokkhaugen og Halsteinbrua blir bredden redusert til 8,5 meter. Dette skyldes at trafikken på E 39 blir vesentlig lavere etter at E 39 og fylkesveg 714 har skilt lag.
Masseuttaket på strekningen blir betydelig. 104 000 kbm skal sprenges og 100 000 kbm skal graves ut.
Ny E 39 mellom Harangen og Høgkjølen erstatter en ulykkesbelastet strekning med bratte stigninger. Kostnadsrammen for prosjektet er 530 millioner 2012-kroner.